لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

سه ایرانی در میان برندگان این دوره جایزه آزادی بیان «هلمن – همت»


عیسی سحرخیز از برندگان این دوره جایزه «هلمن - همت»، از تابستان سال ۱۳۸۸ در زندان است.
عیسی سحرخیز از برندگان این دوره جایزه «هلمن - همت»، از تابستان سال ۱۳۸۸ در زندان است.
دیدبان حقوق بشر ۴۱ نویسنده از ۱۹ کشور را به عنوان برندگان این دوره جایزه آزادی بیان «هلمن – همت»، ۲۰۱۲، اعلام کرد که در میان آنان نام عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و هیلا صدیقی از ایران نیز به چشم می‌خورد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان دیدبان حقوق بشر در آخرین روزهای سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرد، برندگان این جایزه سالانه به‌واسطه فعالیت‌های خود و تعهدی که در قبال آزادی بیان داشته‌اند تحت آزار و اذیت حکومت‌هایی قرار گرفته‌اند که درصدد هستند تا مانع آنها برای انتشار اطلاعات و بیان دیدگاه‌هایشان شوند.

این برندگان شامل روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان، مقاله‌نویسان، داستان‌نویسان، شاعران و نمایشنامه‌نویسان می‌شوند.

این اطلاعیه می‌افزاید، برندگان جایزه «هلمن – همت» نمایندگان نویسنده‌های بی‌شماری از سراسر جهان هستند که سیاست‌های سرکوب‌گرانه زندگی شخصی و حرفه‌ای آنها را مختل کرده است.

در این اطلاعیه از عیسی سحرخیز به عنوان روزنامه‌نگاری یاد شده است که همواره در نقد حکومتی که بر اصلاح‌طلبان سخت‌گیری کرده، سخن گفته است. آقای سحرخیز از تابستان سال ۱۳۸۸ در زندان است، در حالی که وضعیت سلامت او رو به وخامت می‌رود.

این اطلاعیه کیوان صمیمی را نیز روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر معرفی می‌کند که در دفاع از آزادی مطبوعات و حق تحصیل تلاش کرده است. آقای صمیمی هم از تابستان ۱۳۸۸به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای که صحت انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران را زیر سوال می‌برد، در زندان است.

دیدبان حقوق بشر در نهایت به معرفی هیلا صدیقی، شاعر و هنرمند، می‌پردازد که در واکنش به سرکوب شدید اعتراضات مردم به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ اشعار متعددی سروده است. او به واسطه این اشعار بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت. خانم صدیقی به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

پیش از این در دوره‌های گذشته جایزه «هلمن – همت» نیز فعالان ایرانی برگزیده شده بودند که از جمله آنها می‌توان به احمد شاملو، هوشنگ گلشیری، علی افشاری، بهمن احمدی امویی، آسیه امینی، محمد صدیق کبودوند، عباس معروفی و پروین اردلان اشاره کرد.

جایزه «هلمن – همت» از سال ۱۹۹۰ میلادی به یاد دشیل همت، داستان‌نویس آمریکایی و لیلیان هلمن، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس آمریکایی برای حمایت از آزادی بیان اهدا می‌شود.
XS
SM
MD
LG