لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

وزیر اقتصاد «اقتصاد مقاومتی» را غیر قابل‌اجرا توصیف کرد


شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران خواستار افزایش قیمت سوخت در داخل کشور است.
شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران خواستار افزایش قیمت سوخت در داخل کشور است.
شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران روز پنج‌شنبه، پنج بهمن، ضمن انتقاد از گسترش قاچاق سوخت در کشور، قیمت‌های کنونی مواد سوختی را یکی از موانع برای اجرای «اقتصاد مقاومتی» خواند.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، آقای حسینی که از افزایش قیمت‌های سوخت در داخل کشور حمایت می‌کند، گفت: «گرچه افزایش قیمت سوخت فشارهایی بر مردم وارد می‌کند، اما وقتی حجم تجارت قاچاق سوخت افزایش می‌یابد، باید جلوی این فساد گرفته شود و این منفعت بزرگی برای کشور است.»

او با اشاره به تفاوت قیمت‌های سوخت در داخل و خارج ایران اظهار داشت که اگر این تفاوت همچنان باقی بماند، دولت ایران در سال آینده به ناگزیر باید هفت میلیارد دلار فرآورده نفتی وارد کند، اما در حالی که برخی کشورها از دادن سوخت به هواپیماهای ایران خودداری می‌کنند، «چگونه ممکن است سوخت و بنزین برای ۷۵ میلیون ایرانی بدهند».

آقای حسینی با بیان این که «در شرایط فعلی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد»، تاکید داشت، «برای منافع بزرگ بسیاری از منافع کوچک‌تر را باید فدا کنیم».

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنان خود در چند ماه گذشته آن را بارها به کار برده و از آن به عنوان یکی از راه‌های چیره شدن بر شرایط بد اقتصادی در کشور یاد کرده است.

این اصطلاح به شرایط کنونی ایران اشاره دارد که با تحریم‌های گسترده بین‌المللی مواجه است. غرب این تحریم‌ها را با هدف بازداشتن ایران از ادامه برنامه اتمی آن تدوین کرده است، اما ایران می‌گوید که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌طلبانه دارد و حاضر به توقف این برنامه نیست.

در عین حال مقامات ایران در ماه‌های اخیر به دفعات از تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور سخن گفته‌اند در صورتی که در گذشته این تحریم‌ها را بی‌تاثیر می‌خواندند.

آیت‌الله خامنه‌ای سال ۱۳۹۱ را هم سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامید که واکنشی دیگر به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود.
XS
SM
MD
LG