لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

توافق هسته‌ای جدید هند و آمریکا


نارندرا مودی، نخست وزیر هند و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
نارندرا مودی، نخست وزیر هند و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر هند از توافق بر سر طرح تازه‌ای در رابطه با بیمه تاسیسات هسته‌‌ای هند خبر دادند که راه را برای حضور شرکت‌های آمریکایی در احداث این تاسیسات هموارتر می‌سازد.

گزارش خبرگزاری رویترز در روز یکشنبه، پنج بهمن عنوان می‌کند، این توافق ناظر به قانونی است که پارلمان هند پنج سال پیش آن را تصویب کرد و مسئولیت حوادث احتمالی را متوجه سازندگان تاسیسات می‌داند در حالی که عرف بین‌المللی چنین نیست و همین امر هضم مسئله را برای شرکت‌های خارجی دشوار می‌سازد.

ماجرای تصویب این قانون خود ریشه در فاجعه گاز بوپال در سال ۱۹۸۴ دارد، فاجعه‌ای که در کارخانه آمریکایی یونیون کارباید در شهر بوپال هند رخ داد که در جریان آن حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر نشت گاز سمی جان خود را از دست دادند.

اما اکنون مقامات هند می‌گویند که توانسته‌اند راهی برای حل این مسئله قانونی پیدا کنند و با آمریکا به توافق دست یابند.

سوجاتا سینگ، وزیر امور خارجه هند، گفت: «طرح جدید بیمه در چارچوب قوانین ماست. ما به درک متقابلی رسیده‌ایم و توافق انجام شده است.»

این گزارش می‌گوید که جزئیات طرح جدید بیمه هنوز اعلام نشده، اما دیپلمات‌های هندی و آمریکایی گفته‌اند که ایده کلی ماجرا این است که بیمه‌گران مخاطرات اقتصادی تصادفات احتمالی را بپذیرند.

آماندیپ سینگ از مقامات ارشد وزارت امور خارجه در همین زمینه اظهار داشت: «ساز و کاری به نام گروه بیمه هند، مخاطرات اقتصادی ماجرا را می‌پذیرد. شرکت بیمه همگانی هند به همراه مقاطعه‌کاران بخش‌های عمومی دیگر این ساز و کار را شکل داده‌اند.»

پس از توافق هسته‌ای اولیه دهلی نو و واشینگتن در سال ۲۰۰۶ به نظر می‌رسید که تجارت چندین میلیارد دلاری هسته‌ای به مرکز ثقل روابط استراتژیک جدید دو کشور تبدیل شود.

این توافق امکان آن را برای هند فراهم می‌آورد که به سوخت و فناوری هسته‌ای دسترسی داشته باشد بدون آن که برنامه تسلیحاتی خود را متوقف کند، اما تصویب قانون یادشده در پارلمان هند باعث تعلیق ماجرا شد.

این موضوع یکی از محورهای گفت‌وگوهای باراک اوباما و ناندرا مودی، نخست وزیر هند در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به هند است. آقای اوباما روز یکشنبه وارد دهلی نو شد و قرار است روز دوشنبه در جشن ملی روز جمهوری هند شرکت کند.

XS
SM
MD
LG