لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

کتابفروشان نیز از این پس باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند


یک مقام سازمان امور مالیاتی ایران از موافقت ریاست این سازمان با معافیت مالیاتی کتابفروشان خبر داد. در عین حال یک مقام وزارت ارشاد نیز اعلام کرد که کتابفروشان به دنبال معافیت مالیاتی از این پس باید از این وزارتخانه مجوز بگیرند.

اظهارات این مقامات روز چهارشنبه، ۱۵ مرداد در دفتر خبرگزاری مهر و در نشست «بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور» بیان شده است که در آن مسئولان وزارتخانه‌های ارشاد و اقتصاد و اتحادیه ناشران و کتابفروشان حضور یافته‌اند.

این گزارش به نقل از حسن وکیلی، معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، می‌گوید که کتابفروشی در رسته فعالیت‌های فرهنگی قرار گرفته و همانند دیگر مشاغل این رسته، نظیر فعالیت‌های مطبوعاتی و هنری و انتشاراتی، کتابفروشان نیز از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

آقای وکیلی همچنین اظهار داشت که این موضوع به امضای علی عسگری، رییس سازمان امور مالیاتی کشور رسیده و به زودی برای اخذ امضاهای نهایی به وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و امور دارایی ارسال می‌شود.

پیش از این در اوایل دهه ۱۳۸۰، مجلس ایران طرح معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را به تصویب رساند اما ماجرا در ادامه به پیچ و خم‌های قانونی متعددی برخورد که نتیجه آن خروج شغل کتابفروشی از مشاغل مشمول معافیت مالیاتی بود.

از سوی دیگر، معافیت مالیاتی ناشران نیز هیچ گاه به طور فراگیر اجرایی نشد که این موضوع اعتراضات متعدد ناشران و اتحادیه آنان را به دنبال داشته است.

اما اظهارات مقامات فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های اخیر حکایت از تصمیم این وزارتخانه برای حل و فصل موضوع داشت و از جمله عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، اعلام کرد که «معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان قطعی است».

گزارش خبرگزاری مهر و اظهارات مقامات وزارت اقتصاد و وزارت ارشاد گویای آن است که ماجرای معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان وارد فاز جدیدی شده است.

این گزارش به نقل از همایون امیر‌زاده، مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، عنوان می‌کند که آئین‌نامه «نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» هم تدوین شده که برابر آن، کتابفروشان از این پس باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

به گفته آقای امیرزاده، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را صادر نمی‌کرد و همین یکی از موانعی بود که کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانست اما مطابق آئین‌نامه جدید، کتابفروشان در بخش فعالیت‌های فرهنگی جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید از این پس نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند».

پیش از این علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته بود که کسانی در دولت و به‌ویژه سازمان امور مالیاتی با معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و نشر مخالف هستند.

XS
SM
MD
LG