لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

واکنش وزارت ارشاد به اعتراض نمایندگان مجلس: پای مجوز فیلم‌ها می‌ایستیم


پوستر فیلم "مادر قلب اتمی"
پوستر فیلم "مادر قلب اتمی"

معاون وزیر ارشاد در واکنش به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» اعلام کرد که پاسخ دو ارگان «امنیتی» به استعلام درباره یکی از این فیلم‌ها مثبت بوده و این معاونت « پای مجوز صادرشده» برای آنها خواهد ایستاد.

محمدمهدی حیدریان، معاون سینمایی وزیر ارشاد، روز جمعه۱۶ تیر در مصاحبه با خبرگزاری مهر بدون اشاره به جزئیات گفت که برای یکی از این دو فیلم از دو ارگان «امنیتی» استعلام شده و این ارگان‌ها بعد از جلساتی اعلام کردند که نگرانی‌شان درباره این فیلم برطرف شده است.

آقای حیدریان همچنین مدعی شد که این نمایندگان پیش از انتشار نامه خود این فیم‌ها را «ندیده» و با دست اندرکاران آنها صحبت نکرده‌اند.

۱۹ نماینده اصولگرای مجلس ایران در نامه‌ای به وزیر ارشاد دو فیلم در حال نمایش «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» را «مبتذل» خوانده و خواستار جلوگیری از اکران آنها شده‌اند.

این نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند که در این دو فیلم به «ادیان مقدس توهین» شده و خبرگزاری فارس نیز اعلام کرده که نمایش این فیلم‌ها «انتقاد جامعه‌‏ ارامنه» ایران را به دنبال داشته است.

اما ادعای این نمایندگان مجلس و خبرگزاری فارس در حالی است که خلیفه گری ارامنه ایران تاکنون به نمایش این فیلم‌ها واکنشی نداشته است.

پیش از این نیز واراند پطروسیان، بازیگر ارمنی فیلم «اکسیدان»، گفته بود که کلیسای اشاره شده در این فیلم کلیسای کاتولیک است.

در همین حال علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، روز پنج‌شنبه اظهار داشت که در گفت‌وگو با تهیه کننده فیلم اکسیدان و یکی دیگر از مقامات سازمان سینمایی مشخص شده که این فیلم «در جهت تقریب ادیان تهیه و ساخته شده است».

فیلم اکسیدان به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی فیلمی کمدی درباره فردی است که قصد دارد مهاجرت کند.

دراین فیلم همچنین موضوعاتی چون ممنوع التصویر بودن روسای جمهور پیشین ایران در قالب طنز مطرح شده است.

«مادر قلب اتمی» نیز فیلمی به کارگردانی علی احمدزاده پس از سه سال اختلاف درباره سانسور بخش‌هایی از آن و صدور مجوز نمایش در نهایت خرداد‌ماه ۹۶ اکران شد.

این فیلم کوشش می‌کند تصویر کمتر دیده شده‌ای از جوانان مرفه تهرانی با ارتباطات و دغدغه‌های نامتعارف آنها را نشان دهد و بخش عمده‌ای از آن در اتومبیل می‌گذرد، جایی که دو دختر جوان از یک مهمانی شبانه در راه بازگشت به خانه هستند و در راه‌ با افراد مختلفی همراه می‌شوند.

نامه نمایندگان اصولگرای مجلس در حالی منتشر شده که کمیسیون فرهنگی و نمایندگان اصولگرای مجلس نهم با فشارهای خود باعث توقف اکران حداقل هشت فیلم شده بودند.

اکثریت مجلس دهم را اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر چند فیلم دیگر نیز که با گرفتن مجوز ساخت تولید شده‌اند، به دلایل مختلف اجازه نمایش عمومی نگرفته‌اند.

رضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد، در خردادماه در نامه‌ای از محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، خواسته بود تا تکلیف فیلم‌های توقیفی را در مدت دو ماه مشخص کند.

سازمان سینمایی وزارت ارشاد تاکنون گزارشی از بررسی وضعیت این فیلم‌ها منتشر نکرده است.

XS
SM
MD
LG