لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

رییس ستاد انتخابات ایران: شمار داوطلبان انتخابات شوراها افزایش سه برابری داشته است


فرمانداری تهران، محل ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات شورای شهر
فرمانداری تهران، محل ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات شورای شهر

در چهارمین روز از نام‌نویسی برای انتخابات شورای شهر تهران شمار کسانی که خواسته‌اند شانس نامزدی در این انتخابات را داشته باشند به بالغ بر ۹۰۰ نفر رسید. در عین حال مقامات وزارت کشور از افزایش سه برابری شمار داوطلبان انتخابات شوراها در سراسر ایران خبر داده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه سوم فروردین به نقل از عیسی فرهادی، فرماندار تهران، گزارش داد که تنها در این روز ۲۰۳ نفر برای انتخابات شورای شهر تهران به طور قطعی ثبت‌نام کردند و با این احتساب شمار کل داوطلبان نامزدی این انتخابات در پایتخت تاکنون به ۹۱۷ نفر رسیده است.

به گفته آقای فرهادی، از این ۹۱۷ نفر داوطلب، ۷۸۱ نفر آنها مرد و ۱۳۶ نفر هم زن هستند.

پیش از این شماری از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی در ایران خواستار مشارکت گسترده زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا شده و از آنان دعوت کرده بودند که داوطلب نامزدی در این انتخابات شوند و از جمله محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، عنوان کرده بود که «حضور پررنگ» زنان در این نهاد به کارآمدتر شدن آن منجر می‌شود.

گزارش رسانه‌های دیگر نظیر خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حکایت از آن دارد که در چهارمین روز از نام‌نویسی برای انتخابات شورای شهر تهران بیشتر چهره‌های سرشناسی که در فرمانداری تهران حاضر شده‌اند، مردان بوده‌اند از جمله علیرضا دبیر و حسین رضازاده، دو فهرمان المپیک و عضو کنونی شورای شهر تهران، داریوش قنبری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، و علی قائم‌مقامی تهیه کننده سینما.

شورای شهر تهران در این چند دوره اخیر همواره شاهد حضور چهره‌های سرشناس ورزشی بوده از جمله هادی ساعی و عباس جدیدی که این دو نیز اکنون عضو شورای شهر به حساب می‌آیند.

در عین حال برای این دوره چهره‌های ورزشی دیگری نیز به میدان آمده و ثبت‌نام کرده‌اند از جمله علیرضا فعانی داور فوتبال، بهداد سلیمی وزنه‌بردار و حسن رنگرز کشتی‌گیر.

اما حضور این ورزشکاران گاه با انتقادات و گاه با طنز مواجه بوده به ویژه در شبکه‌های اجتماعی که تخصص آنها را مورد سئوال قرار می‌دهند.

​ایلنا در گزارش دیگری به نقل از علی‌اصغر احمدی رییس ستاد انتخابات کشور نوشته که شمار داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در سراسر ایران به نسبت ادوار گذشته رشد سه برابری داشته است.

به گفته آقای احمدی، تا پایان وقت روز چهارشنبه ٥٨ هزار و٩٣٠ نفر ثبت‌‌نام کرده‌اند که از این میان ١٥ هزار و٦٢نفر برای شورای شهر و ٤٣ هزار ٣٧٥ برای شورای روستا نام‌نویسی کرده‌اند. همچنین از مجموع ثبت‌نام کنندگان ٥٧ هزار و ٧١٧ مرد و سه هزار و ٢٢٠ نفر زن بوده‌اند.

آخرین روز ثبت‌نام در انتخابات شوراهای شهر و روستا روز یکشنبه ششم فروردین اعلام شده است که در پایان آن وزارت کشور در رابطه با داوطلبان از مراجع چهارگانه، شامل وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و ثبت احوال استعلام می‌کند.

XS
SM
MD
LG