لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

ایران کشته شدن دانشمند هسته‌ایش را در سوریه تکذیب کرد


حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران

معاون کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش‌‌های منتشر شده درباره کشته شدن یک دانشمند هسته‌ای ایران در سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن قشقاوی روز چهارشنبه ۲۱ آبان گفته است که «هیچ دانشمند هسته‌ای ایرانی در سوریه حضور نداشته است».

اظهارات آقای قشاوی واکنشی به گزارش گروه اپوزیسیوین ناظر حقوق بشر در سوریه است که روز دوشنبه مدعی شد پنج مهندس هسته‌ای از جمله یک ایرانی در سوریه کشته شده‌اند.

به گفته این گروه، دانشمندان یادشده عازم یک مرکز تحقیقاتی در حومه دمشق بودند که مورد هجوم قرار گرفتند و کشته شدند.

اما خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه خبر کشته شدن مهندس ایرانی در سوریه را به نقل از «یک منبع آگاه در سفارت ایران در دمشق» تکذیب کرد.

با این حال خبرگزاری میزان اصل رخداد کشته شدن پنج مهندس در سوریه را مورد تایید قرار داد و نوشت: «تروریست‌ها دیشب در حومه دمشق پنج مهندس سوری را ترور کردند و در پی آن برخی منابع خبری با جوسازی سعی کردند هویت یکی از این پنج نفر را ایرانی معرفی کنند».

این در حالی است که روزنامه استرالیایی «ساندی مورنینیگ هرالد» به نقل از تلویزیون دولتی سوریه نوشت که مقامات سوریه تایید کرده‌اند یکی از این کشته‌شدگان ایرانی بوده است.

این روزنامه همچنین اظهارات یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان را بدون اشاره به نام او بازتاب داده است که می‌گوید او می‌تواند کشته شدن پنج کارشناس در سوریه را تایید کند و معتقد است که پشت این رخداد عوامل اسرائیل قرار دارند.

اسرائیل سال ۲۰۰۷ یک راکتور هسته‌ای را در دیرالزور سوریه بمباران کرد، راکتوری که گفته می‌شود برای تولید پلوتونیوم از آن استفاده می‌شد.

اما در شرایط کنونی مشخص نیست که مراکز هسته‌ای سوریه با توجه به جنگ داخلی این کشور همچنان در حال فعالیت باشند.

XS
SM
MD
LG