لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

دادستان تهران: برخی مصادیق تخریب محیط زیست در حد افساد فی الارض است


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران می‌گوید که حفظ محیط زیست از جمله مصالح حکومت است
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران می‌گوید که حفظ محیط زیست از جمله مصالح حکومت است

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، بر مجازات شدید افرادی که به تخریب محیط زیست دست می‌زنند تاکید کرد و برخی موارد تخریب محیط زیست را مصداق «افساد فی الارض» خواند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای جعفری دولت‌آبادی روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در همایشی که دادستانی در رابطه با منابع طبیعی برگزار کرده بود، اظهار داشت: « لازم است مخربین جنگل­‌ها و محیط زیست با مجازات شدید مواجه شوند تا مرتکبان بدانند تخریب محیط زیست یک جرم عادی نیست، بلکه برخی مصادیق آن در حد افساد فی الارض قابل تعقیب است.»

این مقام قضایی ایران البته عنوان کرده که برای رسیدن به این نقطه باید قانون‌های جدیدی به تصویب برسد. به گفته وی، حفظ محیط زیست از جمله مصالح حکومت است و نیز مبانی فقهی و قرآنی دارد و تخریب محیط زیست را نباید صرفا در حد از بین بردن یک گونه حیوانی یا حیوانی تلقی کرد.

این اظهارات در حالی است که مناطق مختلف ایران با بحران‌های زیست محیطی شدیدی مواجه هستند. در شمال ایران خطر نابودی جنگل‌های هیرکانی می‌رود که دو میلیون هکتار از۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی کشور را شاکل می‌شود.

جنوب ایران نیز بحران ریزگردها را دارد که برخی شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز را به کام خود فرو برده است. جعفری دولت‌آبادی در سخنان خود اشاره‌ای به این بحران داشت و همه نهادها و دستگاه‌های حکومت ایران را موظف به همکاری با یکدیگر برای خل این بحران دانست.

مقامات دولت حسن روحانی می‌گویند که بحران ریزگردها در استان خوزستان به دلیل اقداماتی چون خشک کردن تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، و همچنین تثبیت نکردن کانون‌های بحران رخ داده است.

در عین حال عملکرد دولت کنونی نیز در رابطه با ایران هدف انتقادات بسیاری قرار گرفته و از جمله دادستان کل کشور عنوان کرده که به دولت نباید امیدی داشت.

XS
SM
MD
LG