لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

سیل در ایران: ۱۴ استان در آماده‌باش کامل به‌ سر می‌برند


دزفول، استان خوزستان
دزفول، استان خوزستان

سازمان هواشناسی ایران در مورد بارش‌ شدید در ۱۴ استان کشور از جمله استان تهران هشدار داد. در همین حال گزارش‌ها از مرگ یک نفر دیگر بر اثر جاری شدن سیل در غرب ایران حکایت دارد تا شمار کشته‌شدگان این حادثه به سه نفر برسد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز جمعه، ۲۷ فروردین، گزارش داد که سازمان هواشناسی در مورد بارندگی شدید در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان هشدار داده است.

این گزارش همچنین به نقل از سخنگوی سازمان امداد و نجات می‌گوید که گروه‌های امدادی در این ۱۴ استان در حالت آماده‌باش کامل به‌ سر می‌برند.

۹ استان ایران که بیشتر در غرب کشور واقع هستند در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه شاهد بارندگی شدید باران و وقوع سیل بودند. این حادثه تاکنون به مرگ دست‌کم سه نفر و مفقود شدن دو نفر دیگر انجامیده است.

در این میان استان خوزستان خسارات بسیاری از سیل دیده تا جایی که بسیاری از روستاهای شمالی آن از سکنه تخلیه شده‌اند.

از سوی دیگر استان تهران نیز در وضعیت هشدار به‌ سر می‌برد، به‌ طوری که مدیرکل بحران این استان از احتمال جاری شدن سیل در شمال تهران خبر داده است.

هادی رحمتی روز جمعه در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار داشت: «طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است و بر همین اساس پیش‌بینی هواشناسی بر این است که از بعدازظهر امروز سامانه بارشی به تهران برسد.»

به گفته وی، احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز وجود دارد و به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند.

روز پنج‌شنبه جلسه ستاد مدیریت بحران ایران به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، برگزار شد و در جریان آن به‌ویژه هجوم سیل در استان‌های کشور و راه‌های مقابله با آن مورد بررسی قرار گرفت.

آقای جهانگیری به‌ویژه نسبت به ابعاد سیل در استان خوزستان ابراز نگرانی کرده و خواستار مدیریت همه امکانات موجود برای مهار سیلاب‌های خروجی سد دز شده است.

حجم آب سد دز به چهل برابر حد معمول رسیده است.

XS
SM
MD
LG