لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر محمد جواد ظریف را به مجلس کشاند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی از عملکرد خود در مذاکرات هسته‌ای دفاع کرد و به محافظه‌کاران مجلس اطمینان داد که هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال اهداف سیاسی و جناحی خود در این مذاکرات نیست.

به گزارش سایت خبرآنلاین و خبرگزاری ایسنا، آقای ظریف که پاسخگوی سئوالات جواد کریمی قدوسی و انتقادات این نماینده از مذاکرات هسته‌ای بود، اظهار داشت: «من عمیقاً اعتقاد دارم که جناحی شدن موضوع سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست آن است و هزینه‌ کردن منافع ملی برای هدف‌های جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است».

کریمی قدوسی از وزیر خارجه ایران پرسیده بود که چرا بیشتر لحظات مذاکرات هسته‌ای صرف مذاکرات دوجانبه با آمریکا شد و چرا هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی با اقدام آمریکا درباره گسترش فهرست افراد تحریم‌ شده مقابله نکرده است.

پرسش دیگر وی و نیز برخی دیگر از نمایندگان درباره یادداشت محمدجواد ظریف در روزنامه فرانسوی لوموند بود که آقای کریمی قدوسی با انتقاد از آن گفت که چرا وزیر خارجه ایران خطاب به غربی‌ها نوشته که «اگر با ما و دولت ما کنار نیایید، مردم ایران در انتخابات آینده به جریان ضد غربی رای می‌دهند».

آقای ظریف اما در پاسخ به این سئوالات گفت: «من اطمینان می‌دهم که دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نخواهد کرد».

وی همچنین با دفاع از اصل مذاکرات اتمی تاکید کرد که به خاطر این مذاکرات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل «در دنیا منزوی شده است».

به گفته او، امروز در مذاکرات هسته‌ای دیگر کسی درباره اصل غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نیز تعطیلی سایت فردو صحبت نمی‌کند و «مسئله غنی‌سازی به عنوان یک واقعیت مسلم برای همه ثابت شده است».

آقای ظریف همچنین گفت: « امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمی‌گوید، امروز هیچ عاقلی از این‌که از همه ابزارهای روی میز استفاده می‌کند سخنی نمی‌گوید و تمام سیاست ما در مذاکرات پافشاری بر این نکته است که امروز طرف‌های مذاکره کننده ما این نکته را دریافته‌اند که برای رسیدن به توافق با ملت ایران باید همه تحریم‌های ظالمانه رفع شود و تحریم‌ها، میوه‌ای جز نفرت به بار نمی‌آورند.»

پاسخ‌های آقای ظریف اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع کرد، اما جواد کریمی قدوسی گفت که همچنان قانع نشده است.

طیفی از محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران مخالف مذاکرات کنونی با قدرت‌های جهانی هستند و وزیر خارجه ایران را «سازشکار» می‌نامند.

XS
SM
MD
LG