لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

شورای نگهبان طرح استمرار صلاحیت نمایندگان مجلس نهم را رد کرد


شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره استمرار تایید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس نهم برای حضور در انتخابات بعدی را رد کرد.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی این نهاد روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز شورای نگهبان مطرح و مغایر با قانون اساسی شناخته شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها یک روز قبل طرحی دوفوریتی را به تصویب رساندند که باعث می‌شد یک جزء به ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس اضافه شود.

مطابق این طرح تنها شورای نگهبان می‌تواند درباره صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای ثبت نام در انتخابات دور بعد تصمیمی بگیرد و نقش نهادهای دیگر مانند وزارت اطلاعات حذف می‌شود.

این طرح اما مخالفت دولت حسن روحانی را نیز به دنبال داشت که اعتقاد دارد مصوبه مجلس مصداق «تبعیض ناروا» است.

محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی دولت روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت: «این پیشنهاد مخالف بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است. در این بند آمده تبعیض ناروا ممنوع است و این طرح که به تصویب شورای اسلامی رسید٬ کاملا تبعیض نارواست».

وی افزود: «اگر این تصمیم در مجلس هشتم گرفته می‌شد دوستانی که آن زمان بیرون از مجلس بودند و بعدا به مجلس وارد شدند٬ درباره این مصوبه چه قضاوتی می‌کردند؟ ‌‌‌ همان قضاوت را الان کاندیداهایی که بیرون از مجلس قرار دارند٬ نسبت به نمایندگان فعلی دارند».

به گفته آقای خباز، در متن قانون آمده که برای اظهار نظر در مورد صلاحیت نمایندگان چهار دستگاه ذی‌صلاح هستند که عبارتند از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و پلیس بین‌الملل اما نمایندگان با تصویب این طرح تاکید کردند که هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق اظهارنظر در مورد صلاحیت نمایندگان را ندارد.

این عضو دولت حسن روحانی در نهایت مصوبه مجلس را «وهن نمایندگان و وهن مجلس شورای اسلامی» دانسته و تاکید کرده که امیدی به نهایی شدن این مصوبه و تایید شورای نگهبان در این باره وجود ندارد.

دهمین انتخابات مجلس ایران قرار است اسفندماه امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG