لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

مرگ ده‌ها هزار قطعه ماهی در تالاب هورالعظیم به علت کم‌آبی


ساخت‌وسازها در تالاب هورالعظیم
ساخت‌وسازها در تالاب هورالعظیم

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از مرگ و میر «ده‌ها هزار قطعه ماهی »در تالاب هورالعظیم طی چند روز گذشته خبر داد که علت آن کم‌آبی تالاب بوده است.

حسن آقاشیرمحمدی، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست خوزستان روز یکشنبه، ۲۱ شهریور در این باره به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «به دلیل وسعت حوزه تالاب و کمبود نیرو، آمار دقیق تعداد ماهیان تلف شده چند وقت اخیر در تالاب هورالعظیم در دست نیست ولی در گشت و کنترل روزانه تالاب به طور مرتب با تلفات بالای ماهیان مواجه می‌شویم که هر روز از این تلفات عکس و فیلم تهیه می‌کنیم.»

اظهارات این مقام محیط زیست ایران همچنین با انتقاداتی از وزارت نفت همراه است که می‌گوید «ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب» این وزارتخانه در آن منطقه یکی از دلایل اصلی کم‌آبی تالاب هورالعظیم است.

تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب استان خوزستان است که در مرز ایران و عراق واقع شده. این تالاب در سال‌های اخیر با خطر نابودی روبه‌رو بوده است؛ امری که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران آن را نتیجه سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، دانسته است.

خانم ابتکار بارها تاکید کرده که مجوزهای دولت پیشین ایران به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت در این منطقه باعث از بین رفتن تالاب هورالعظیم شده و دولت کنونی دیگر اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد.

با این حال فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست خوزستان می‌گوید که «وزارت نفت همچنان در تالاب هورالعظیم در حال ساخت و ساز و خاکبرداری و جاده کشیدن است» و اگرچه «با فشارهای مجموعه حفاظت محیط زیست، روند تخریب‌ها در تالاب هوالعظیم کند شده است» ولی این سازمان هنوز موفق نشده که فعالیت‌های نفتی در هورالعظیم را به صورت کامل متوقف کند.

به گفته وی، «شرکت نفت با اقدام به ساخت جاده بین شرکت‌های نفتی فعال در هورالعظیم موجب شده که در برخی مناطق تالاب ارتباط آبی قطع شود و آب به گیاهان و جانداران نرسد»، اما به رغم تشکیل پرونده در دادگستری علیه این اقدامات، «وقتی بحث نفت پیش می‌آید همه چیز کنار می‌رود و آنها کار خودشان را انجام می‌دهند».

در دو سال گذشته تالاب هورالعظیم آبگیری دوباره شده، اما این تالاب همچنان کم‌آب است. از خشک شدن تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از عوامل گرد و غبار در آن منطقه نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG