لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

نامه اعتراضی فرزند حسین رفیعی به حسن روحانی


محمدحسین رفیعی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، به شش سال زندان محکوم شده است
محمدحسین رفیعی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، به شش سال زندان محکوم شده است

دختر محمدحسین رفیعی، فعال ملی مذهبیِ محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نسبت به گفته او رفتار «غیر قانونی» وزارت اطلاعات «تحت امر» آقای روحانی با پدرش و همچنین عدم اعطای مرخصی به این استاد ۷۱ سالهِ دانشگاه اعتراض کرد.

آنا رفیعی در این نامه که روز جمعه، ۱۴ اسفند، در وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است، خطاب به آقای روحانی نوشت که مادرش «به دستور پزشک» و «به دلیل ناراحتی قلبی و تنفسی» باید «در آرامش و به دور از هیاهو و آلودگی شهر زندگی کند» و به همین دلیل مدت‌ها پیش از بازداشت پدرش در شهر دماوند زندگی می‌کرد اما حمله نیروهای وزارت اطلاعات در تیر ماه ۹۳ به خانه مادرش «منجر به حمله و شوک عصبی» او شده است.

وی در این نامه با اشاره به اینکه بیماری گوا‌تر مادرش «پیشروی کرده و طبق دستور پزشک نیاز به عمل جراحی دارد» خبر داد که مادرش برای پدرش درخواست مرخصی از زندان کرده تا «در این شرایط کنار او باشد» اما دادستان تهران در پاسخ نوشته است که برای این درخواست «باید به پزشکی قانونی مراجعه شود.»

دختر حسین رفیعی اضافه کرد: «آیا این ظلم نیست که مادر من در شرایط اورژانسی و با درد به پزشکی قانونی برود که تا شاید بعد از آن مرخصی به پدرم بدهند یا نه؟»

وی در پایان این نامه با یادآوری سی سال سابقه علمی محمدحسین رفیعی در جایگاه استاد دانشگاه تهران از آقای روحانی خواسته است که به عنوان مسئول اجرای حقوق شهروندی، «حقوق پایمال شده» وی و خانواده رفیعی را احقاق کند.

آنا رفیعی پیش از این در مصاحبه‌ای با رادیو فردا خبر داده بود که پدرش روز ۲۶ خرداد «بدون احضار قبلی و در خیابان» بازداشت شده است.

آقای رفیعی پیش از بازداشت در دادگاه بدوی با حکم ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ۶ سال زندان محکوم شده بود، اما در زمان بازداشت او، این حکم در دادگاه تجدید نظر تائید نشده بود. پس از آن وبسایت ملی مذهبی سوم اسفند ماه خبر داد که این حکم در دادگاه تجدید نظر تائید شده است.

در این مدت انجمن شیمی آمریکا در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره وضعیت این استاد ۷۱ سالهِ دانشگاه ابراز نگرانی کرده بود.

همچنین بیش از ۳۶۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها در اروپا و آمریکا، از جمله نوام چامسکی، چهره سر‌شناس دانشگاه ‌ام آی تی آمریکا، از حسن روحانی خواسته‌اند تا زمینه آزادی فوری و بی‌قید و شرط آقای رفیعی را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG