لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

عبدالفتاح سلطانی برای چهار روز از زندان اوین مرخص شد


یکی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان بوده است
یکی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان بوده است

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که از سال ۱۳۹۰ به جرم "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر در زندان به‌سرمی‌برد، روز شنبه سوم تیر زندان اوین را برای یک مرخصی چهار روزه ترک کرد.

خبر مرخصی آقای سطانی را خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بدون ذکر جزییات منتشر کرده و خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز به نقل از نزدیکان وی تایید کرده است.

هرانا نوشته که این فعال حقوق بشر اردیبهشت امسال هم برای شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مادر خود درخواست مرخصی کرده بود، اما با مخالفت مسئولان قضایی و زندان مواجه شد.

عبدالفتاح سلطانی به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که با اعمال ماده ۱۳۴ این حکم به ۱۰ سال کاهش پیدا می‌کند. طبق ماده ۱۳۴ در صورتی که جرایم فرد بیشتر از یک مورد باشد، تنها حکمی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین میزان مجازات است و با این احتساب آقای سطلانی بیش از نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده است.

وی این مدت از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده به‌طوری که تنها دو بار موفق شده موافقت مقامات قضایی را با درخواست مرخضی خود جلب کند که یک بار آن زمان درگذشت مادرش بود.

شرایط سلامت آقای سلطانی در سال‌های زندان رو به تحلیل رفته و دچار بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، نوسان فشار خون و بیماری حاد کولیت عصبی شده است.

یکی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان و اتهام دیگر وی نیز اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلان خود بوده است که طیف‌های مختلف فعالان سیاسی و عقدیتی و سندیکایی را دربرمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG