لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان قزوین


 ۱۷۵ راس کل‌وبُز وحشی بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز تلف شده‌اند
۱۷۵ راس کل‌وبُز وحشی بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز تلف شده‌اند

یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست از کشف چندین لاشه کل‌وبُز در استان قزوین خبر داده است که احتمال می‌رود بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مرده باشند.

سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت: «هنوز وجود این بیماری در استان تایید نشده، اما لاشه ۸ کل‌ و بُز تلف شده در مرز میان استان قزوین و البرز دیده شده‌است.»

به گفته وی، «اکنون بیشتر از ۳۰ نفر از افراد اداره کل محیط زیست استان قزوین در گروه‌های مختلف مشغول گشت و کنترل هستند و اعلام نظر در این خصوص که لاشه‌ها برای استان قزوین بوده و یا این که این لاشه‌ها برای دام‌های در حال گذار استان البرز بوده‌اند، هنوز زود است».

استان البرز که در مرز شرقی استان قزوین واقع است در هفته‌های اخیر با تلفات شدید دام‌ مواجه بوده که علت آن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است. آخرین آماری که منتشر شده حکایت از آن دارد که ۱۷۵ راس کل‌وبُز وحشی بر اثر این بیماری در استان البرز تلف شده‌اند.

این بیماری در استان‌های مرکزی و زنجان نیز تلفات بسیاری داشته که ماموران و محیط‌بانان برای نجات دیگر دام‌ها اقدام به واکسیناسیون آنها کرده‌اند، اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده که واکسن کافی برای مقابله با بیماری طاعون در کشور وجود ندارد.

در این حال اگر تایید شود که ۸ لاشه کل‌وبُز وحشی در استان قزوین بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شده‌اند، قزوین چهارمین استانی خواهد بود که درگیر شیوع این بیماری می‌شود.

اگرچه مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تاکید داشته که این سازمان برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تمام تمام آبشخور‌ها و چشمه‌های محل آبشخور نشخوارکنندگان کوچک را هر ۲ الی ۳ روز سم پاشی می‌کند و با کمک دامپزشکی هم بیش از ۵ هزار راس دام واکسینه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG