لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

باهنر: آمریکا برخی مفاد تفاهم لوزان را زیر سئوال برده است


حمدرضا باهنر، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران
حمدرضا باهنر، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران

محمدرضا باهنر، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که ایالات متحده بر خلاف تفاهم هسته‌ای لوزان از ایران خواسته است که تعداد سانتریفیوژهای مرکز فردو را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کاهش دهد.

خبرگزاری‌های مهر و فارس روز شنبه، دوم خرداد، اظهارات آقای باهنر را بازتاب داده‌اند که عنوان می‌کند واشینگتن به تفاهم هسته‌ای لوزان پایبند نبوده است، اما با این حال ایران قصد ندارد میز مذاکره را ترک کند.

این نماینده مجلس ایران اظهار داشت: «آمریکا در چهار پنج مورد در حال دبه کردن بوده و حتی برخی از مفاد توافق هسته‌ای لوزان را هم زیر سئوال برده است.»

به گفته وی، آمریکا در یک مورد برخلاف تفاهم لوزان از ایران خواسته که تعداد سانتریفیوژهای مرکز هسته‌ای فردو از یک هزار به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کاهش یابد و قرار بر این شده است.

بر اساس تفاهم هسته‌ای لوزان، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران محدود به تاسیسات نطنز خواهد شد. گزاره‌برگ آمریکا از این تفاهم همچنین بیان می‌کند که ایران برای مدت ۱۵ سال هیچ فعالیت مرتبط با غنی‌سازی در سایت فردو انجام نخواهد داد و حدود دو سوم سانتریفیوژهای آن نیز جابه‌جا خواهند شد.

اما آقای باهنر می‌گوید که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به غرب و تعهدات آنها بی‌اعتماد است و عنوان کرده که «باید نگران بعد از امضای غرب باشیم».

به گفته او، «غرب درخواست بازجویی» از دانشمندان هسته‌ای ایران را داده است، اما جمهوری اسلامی دانشمندان خود را به آنها معرفی نخواهد کرد.

آقای باهنر در نهایت تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران اگرچه قصد ترک میز مذاکره را ندارد، اما در رابطه با حفظ خطوط قرمز جدی است».

از ایران همچنین خبر می‌رسد که برنامه گروهی از دانشجویان بسیجی برای تجمع در رابطه با مسئله هسته‌ای با مخالفت دولت مواجه شده است.

خبرگزاری فارس از قول مصطفی اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نوشته که ابتدا مجوز برگزاری این تجمع در میدان فلسطین تهران صادر شده، اما تنها ساعاتی پیش از برگزاری تجمع، این مجوز لغو شده است.

آقای اسدی عنوان کرده که تجمع دانشجویان بسیجی برای «احقاق حقوق هسته‌ای» ایران بوده است.

برخی از چهره‌ها و تشکل‌های اصول‌گرا در ایران مخالف سیاست‌های دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای هستند که پیش از این نیز در همایشی با عنوان «دلواپسیم» مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG