لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

نمایندگی ایران در آژانس به سفر نیکی هیلی به وین اعتراض کرد


نیکی هیلی بر راستی‌آزمایی دقیق برنامه‌های اتمی ایران و اجرای تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای تاکید کرد
نیکی هیلی بر راستی‌آزمایی دقیق برنامه‌های اتمی ایران و اجرای تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای تاکید کرد

گفت‌وگوی نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات ایران، اعتراض نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در آژانس را به دنبال داشت که انجام این گفت‌وگو را در تعارض با برجام و نقش آژانس دانست.

خبرگزاری صداوسیما روز پنج‌شنبه دوم شهریور بیانیه نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد که تاکید داشته است جمهوری اسلامی «کاملا به وظایف و مسئولیت‌های خود در ان‌پی‌تی، موافقتنامه پادمان، برجام و پروتکل الحاقی آشنا است و به این مسئولیت‌ها پایبند بوده و خواهد بود».

این بیانیه می‌افزاید که تهران اما «هرگز اجازه سوءاستفاده از این قوانین را برای اغراض سیاسی بیمارگونه یک کشور خاص نخواهد داد و در عین حال ضروری است برای تداوم برجام همه اطراف به تعهدات خود پایبند باشند».

دیدار نیکی هیلی با یوکیا آمانو روز چهارشنبه در وین انجام شد که در جریان آن، وی بر راستی‌آزمایی دقیق برنامه‌های اتمی ایران و اجرای تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای تاکید کرد.

دفتر خانم هیلی گزارشی از این دیدار منتشر کرد که وی در آن عنوان می‌کند دسترسی به تاسیسات ایران برای اجرای توافق هسته‌ای ضرورت دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفته است بازرسان آژانس باید بتوانند به هر مکانی در ایران دسترسی داشته باشند که ظن آن می‌رود در آنجا فعالیت‌های مرتبط با برجام انجام گرفته باشد.

این بخش از سخنان خانم هیلی به ویژه مورد توجه نمایندگی دائم ایران در آژانس قرار گرفته و به آن اعتراض کرده است. در بیانیه نمایندگی ایران آمده است: «ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه "گزارش های آژانس به اندازه میزان دسترسی که ایران به بازرسان می دهد معتبر خواهد بود"، ادعایی عجیب و سخنی کاملا اشتباه است که در حقیقت به طور کامل اعتبار آژانس و گزارش‌های آن را نه تنها در مورد ایران که در مورد همه کشورها زیرسوال می‌برد».

نمایندگی ایران سپس می‌افزاید: «چنین ادعایی به معنای غیرقابل اعتماد بودن آژانس و گزارش‌های آن است و به نظر می‌رسد تنها در اثر کم اطلاعی و بی تجربگی تیم سیاسی جدید در آمریکا اظهار شده باشد».

سفر نیکی هیلی به وین پیش از این واکنش محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را نیز به دنبال داشت که در نامه سرگشاده‌ای خطاب به یوکیا آمانو و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را تخطی از مفاد برجام دانست.

خانم هیلی در توئیتی نوشته بود: «ما با پرسش‌های بسیاری درباره توافق ایران به وین آمدیم. پاسخ‌های خیلی خوبی گرفتیم اما همچنان شک و تردیدها و نگرانی‌های بسیاری داریم».

اما نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس ابراز نگرانی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران را مصداق «ترویج ایران‌هراسی» دانسته و عنوان کرده است که «گزارشات متعدد آژانس حکایت از پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی خود دارد».

دولت ترامپ علی‌رغم تایید پایبندی تهران به برجام می‌گوید که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست.

XS
SM
MD
LG