لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

برادر رئیس‌جمهور ایران از حمید رسایی شکایت کرد


حسین فریدون (تصویر سمت راست) و حمید رسایی
حسین فریدون (تصویر سمت راست) و حمید رسایی

حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران و برادر وی، خبر داد که از حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، به دلیل «نشر اکاذیب» به دادگاه شکایت کرده است.

آقای رسایی یک روز پس از انتشار این خبر، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، را «پررنگ‌ترین مهره دولت در موضوع» اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یا به گفته او «فتنه» خواند.

حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن گفت: «در مقابل نشر اکاذیب توسط آقای رسایی رسما به دادگاه شکایت کردم و این شکایت در حال پیگیری است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وی تاکید کرد که «مستقلا و شخصا» از آقای رسایی شکایت کرده و این شکایت در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ثبت نشده است.

حمید رسایی در هفته‌های گذشته ستاد حسن روحانی را متهم کرده بود که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، ۵ میلیارد تومان از بابک زنجانی کمک گرفته و حسین فریدون نیز درهمین باره برای «ادای توضیحات احضار شده است».

در واکنش به این ادعا، اکبر ترکان از مسئولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت که این اظهارات از سوی کسانی مطرح می‌‎شود که «از معاون اول رییس جمهور دولت سابق پول گرفته‌اند و می‌خواهند با این ترفند نگرش اذهان عمومی را تغییر دهند.»

محمدرضا رحیمی، معاون اول سابق رییس جمهوری ایران، روز پنجم آبان در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که جابر ابدالی، از متهمان اختلاس از بیمه ایران، مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان «به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت کرده‌ است» که اسناد و کپی چک‌های صادره «در پرونده ثبت و ضبط است».

در واکنش به این سخنان آقای ترکان، حمید رسایی ۲۱ بهمن، در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت: «خبر کمک ۵ میلیارد تومانی بابک زنجانی به ستاد بنفش و احضار (ح - ف) اگر مصداق آن چیزی است که اکبر ترکان تکذیب کرده، خب شکایت کنند.»

پس از این تاکید دوباره آقای رسایی، حسین فریدون، روز جمعه ۲۴ بهمن، در پاسخ به سئوالی گفت: «این فرار به جلو برای دوستانی است که از این پول‌های مفت گرفته‌اند و امروز می‌خواهند کثافت کاری‌‌هایشان را با این حرف‌ها جبران کنند.»

«محرومیت رسایی از خدمات دولتی»

شکایت حسین فریدون از حمید رسایی در حالی است که در هفته‌های گذشته سخنان رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری درباره محرومیت دو نماینده مجلس نهم از خدمات دولتی موضوع بحث مسئولین این نهاد با آقای رسایی بوده است.

محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، ۷ بهمن، درمصاحبه‌ای با خبرگزاری خبرآنلاین، از صدور حکم ۵ و ۱۰ سال محرومیت از خدمات دولتی برای دو نفر از نمایندگان مجلس نهم به دلیل «تخلفات زیاد» خبر داده بود.

با وجود اینکه در این مصاحبه نامی از حمید رسایی برده نشده بود، وی به این سخنان آقای اشرفی اصفهانی شدیدا اعتراض کرد و گفت: «آقای اشرفی اصفهانی و آقای وطنی که شوهر خواهر روحانی است عضو هیات تخلفات هستند که البته آقای وطنی به دنبال پرونده‌سازی برای دیگران است و تمام آرایی که این هیات می‌دهد باطل و تخلف است. یعنی خود این‌ها باید به هیات تخلفات معرفی شوند.»

پس از این سخنان، آقای اشرفی اصفهانی در ۱۸ بهمن، تهدید کرد که در صورت اصرار آقای رسایی پرونده‌اش را «آشکار» خواهد کرد.

به گفته آقای اشرفی اصفهانی، پرونده حمید رسایی از سوی سازمان بازرسی استان قم به هیات بدوی یک رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارجاع شده است.

حمید رسایی پیش از نمایندگی مجلس، مدیر کل ارشاد استان قم بود. پیش‌تر محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا، از پرونده‌های فساد مالی آقای رسایی در دادگاه ویژه روحانیت خبر داده بود.

مصاحبه آقای علیزاده طباطبایی اما ساعاتی پس از انتشار از خبرگزاری ایرنا حذف شد.

اتهام رسایی به مقام نهاد ریاست جمهوری درباره پرونده جیسون رضائیان

حمید رسایی در روزهای گذشته در واکنش به سخنان آقای اشرفی اصفهانی ضمن دفاع دوباره از خود اتهاماتی را درباره یکی از مسئولین فعلی نهاد ریاست جمهوری مطرح کرد.

آقای رسایی گفت: «مناسب است هیأت مذکور به تخلفات برخی از مسئولان فعلی نهاد ریاست جمهوری هم رسیدگی کند که رد پایشان در پرونده جاسوسی جیسون رضائیان (خبرنگار واشینگتن پست) و همسر وی که به عنوان خبرنگار تا حساس‌ترین بخش‌های نهاد ریاست جمهوری نفوذ کرده بودند، دیده می‌شود.»

این نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: «جیسون رضائیان با مکاتبات چه فردی در تهیه محتوای جاسوسی خود از موانع مهم امنیتی عبور می‌کرده است؟ چه کسی از احضار و رسیدگی به پرونده این مدیر نهاد (ا – س) که از اقوام نزدیک یک مقام عالی در نهاد ریاست جمهوری است، جلوگیری می‌کند و او را که رئیس یک مرکز نهاد است، خط قرمز خود خوانده است تا نهادهای امنیتی و قضایی به آن نزدیک نشوند؟ »

آقای رسایی سه‌شنبه ۲۸ بهمن نیز خواستار پخش «اعترافات» جیسیون رضائیان ار صدا و سیما شد و افزود: «باید دید چه کسی از وی حمایت کرده تا توانسته در قالب خبرنگار واشنگتن پست از مراکز حساس جمهوری اسلامی بازدید کند. هر چند بعد از این بازدید‌ها گزارش‌های نیمه مثبتی را در این روزنامه به چاپ می‌رسانده است.»

جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران، آخرین روز تیر ماه گذشته به همراه همسر خود، یگانه صالحی، بازداشت شد، اما خانم صالحی با قرار وثیقه آزاد شد در حالی که آقای رضاییان به دنبال تمدید قرار بازداشت همچنان در زندان است.

«ابتکار با بدنه فتنه ارتباط دارد»

حمید رسایی روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن نیز ضمن انتقاد از سفر نکردن معصومه ابتکار به خوزستان در روزهای ابتدایی بحران آلودگی هوا دراین استان گفت: «از چنین رفتارهای خانم ابتکار این برمی‌آید که وی، ابتکاراتش بیشتر در فعالیت‌های سیاسی بوده و ارتباطی که با بدنه فتنه دارد با هیچ یک از افراد دولت ندارد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست ایران، روز سه شنبه، ۲۸ بهمن، و پس از چند روز بحران آلودگی هوا در استان خوزستان به این استان سفر کرد.

در روزهای گذشته سفر نکردن خانم ابتکار به استان خوزستان باعث انتقاد نمایندگان مجلس از عملکرد وی شده‌است. خبرگزاری فارس نیز روز شنبه ۲۵ بهمن، خبر داده بود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را تهیه کرده‌اند.

در‌‌ همان روز خانم ابتکار در مقابل این انتقادهای نمایندگان مجلس گفته بود: «نمایندگانی که امروز نسبت به وضعیت هوا و ریزگرد‌ها اعتراض می‌کنند تاکنون به دنبال انتقال آب، سد سازی و برنامه‌های کشت، صنعت و توسعه کشاورزی برای استان خود بوده‌اند بدون اینکه به منابع محدود آبی در کشور توجه کنند.»

وی همچنین روز سه شنبه، ۲۸ بهمن، خبر داد که مجلس ردیف اعتباری مقابله با ریزگرد‌ها در ایران، را در بودجه سال ۹۴ حذف کرده است.

XS
SM
MD
LG