لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران: هشدار روحانی درباره ممیزی سلیقه‌ای


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه در افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به سلیقه‌ای شدن ممیزی کتاب و اعمال سخت‌گیری بر ناشران و مولفان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی اظهار داشت: «اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف، روشن و کوتاه باشد.»

به گفته وی، اگر مسئله نظارت بر کتاب «سلیقه‌ای شود آن وقت چنان می‌شود که چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب خواهد شد و خدا نکند روزی این گونه مسائل جناحی شود و منافع شخص و گروه و جمع مد نظر قرار بگیرد.»

حسن روحانی پیش از این بر کمرنگ شدن نقش نظارتی دولت بر نشر کتاب تاکید کرده بود.

سخنان او در افتتاحیه دوره پیشین نمایشگاه کتاب تهران نیز حاشیه‌ساز شده بود آنجا که عنوان کرد «صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند» و او نیز در پی سانسور دولتی نیست.

آقای روحانی اما در مراسم افتتاحیه این دوره نمایشگاه کتاب گفت که «نمی‌توان آن‌ چنان درواز‌ه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ یا هر سخن افراطی به نام کتاب و دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان قرار بگیرد».

وی سپس تاکید کرد که البته «نمی‌توان آن‌ چنان سخت‌گیرانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت ایجاد شود و آنها بخواهند در کوچه‌های پرپیچ و خم وارد شوند».

دولت آقای روحانی در ابتدای فعالیت خود از مسئله سپردن ممیزی به ناشران و نویسندگان دفاع کرده بود، اما علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندی بعد ایده خود را تغییر داد و ممیزی کتاب قبل از انتشار آن را «یک اصل حکومتی» دانست، همچنان که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز تاکید کرده است که دولت باید بر عرصه فرهنگ نظارت کند و «نقشی هدایت‌کننده» داشته باشد.

با این حال حسن روحانی در افتتاحیه این دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت که دولت در زمینه‌ نرم‌افزاری باید کار را برای ناشران و مولفان آسان‌تر کند.

وی در نهایت گفت: «فضای ما باید فضای امن و آزادی باشد. البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی و چارچوب امنیت ملی، منافع ملی، توجه به هویت اسلامی، ملی و دینی هم باید مورد توجه همگان باشد.»

XS
SM
MD
LG