لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

حسن روحانی: آمریکا قول داده که اقداماتش را در قبال برجام اصلاح کند


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، پس از بازگشت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت وزیران کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام به آمریکا گفته‌اند که اقدامات آن مطابق برجام نیست.

اظهارات آقای روحانی روز جمعه دوم مهر در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب پیدا کرده که عنوان می‌کند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام دو نشست در سطح مدیرکل و وزیران داشته که هر دو این نشست‌ها برای ایران یک نوع «توفیق» بوده است.

رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «در جلسه وزیران کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام، همه به آمریکا گفتند که این مواردی که انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند».

آقای روحانی در توضیح این اقدامات آمریکا از عباراتی مانند «اختلال در امور بانکی» و برخی «تاخیرها و اهمال‌ها» استفاده کرده است.

وی یک روز قبل در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز آمریکا را به «تعلل» در اجرای تعهدات خود متهم ساخت.

رییس جمهوری ایران ساعاتی بعد از این سخنرانی در نشستی خبری به مسائلی مانند تاخیر آمریکایی‌ها در صدور مجوزهای لازم برای صادرات هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران اشاره کرد و همچنین گفت که آمریکا بانک‌های بزرگ را از همکاری با ایران می‌ترساند.

اما مورد دیگری که حسن روحانی در بازگشت از نیویورک بار دیگر به آن پرداخت، رای دیوان عالی آمریکا به مسدود کردن دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است.

آقای روحانی تاکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها اموال ملت ایران و بانک مرکزی را ببلعند، در دادگاه بین‌المللی ایستادگی خواهیم کرد و این پول را از آنها پس خواهیم گرفت».

دیوان عالی آمریکا اردیبهشت امسال حکم داد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور به خانواده‌های قربانیان آمریکایی چند عملیات تروریستی منتسب به ایران، از جمله بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات‌متحده و سربازان فرانسوی در بیروت، پایتخت لبنان پرداخت شود.

ایران اما به شدت نسبت به این حکم اعتراض کرده است و حسن روحانی نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به این موضوع پرداخت.

XS
SM
MD
LG