لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

روحانی اتهام مداخله ایران در کشورهای منطقه را رد کرد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اتهام دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای منطقه را رد کرد و طرح چنین اتهامی را تلاشی برای ترویج «ایران‌هراسی» دانست.

به گزارش ایرنا، آقای روحانی که روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن در جمع سفیران و روسای نمایندگان کشورهای خارجی در تهران سخن می‌گفت، تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران نسبت به هیچ کشوری تاکنون چشم طمع نداشته و نخواهد داشت و در امور داخلی هیچ کشوری هم مداخله نکرده و نخواهد کرد».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به دفعات از نقش ایران در کشورهای اسلامی مانند یمن به شدت انتقاد کردند.

مقامات ایرانی بارها حمایت خود را از شبه‌نظاميان حوثی اعلام کردند.

تحولات یمن در ماه‌های اخیر ریاض را به تشکیل ائتلافی نظامی علیه شورشیان حوثی و حملات هوایی به مواضع آنها واداشته، امری که با اعتراضات مکرر تهران مواجه شده است.

اتحادیه عرب نیز در نشست فوق‌العاده‌ای که ماه گذشته برگزار شد سیاست‌های ایران را «تهدیدی جدی» برای صلح و امنیت در منطقه دانست.

اما حسن روحانی تاکید دارد که جمهوری اسلامی «نه آغازگر تشنج در منطقه خواهد بود و نه خواستار ادامه تشنج است»، بلکه می‌خواهد با کشورهای منطقه روابط دوستانه داشته باشد.

به گفته وی، با پایان تحریم‌های جهانی علیه ایران «برخی به دنبال بهانه جویی‌های جدید برای نوع جدیدی از ایران هراسی با این شعار ناروا هستند که ایران به دنبال سلطه بر منطقه است و چندین پایتخت کشورهای منطقه را در سلطه و اختیار خود دارد».

ایران بر سر بحران‌ سوریه با عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی اختلاف دارد و در حالی که تهران خود را متحد حکومت بشار اسد می‌داند و از آن دفاع می‌کند، ریاض خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است.

حسن روحانی می‌گوید که آن‌چه برای جمهوری اسلامی مهم است «مبارزه جدی با تروریسم و بازگشت ثبات و امنیت به منطقه حساس خاورمیانه است» و «تهران در همین راستا نیز با دعوت دولت‌های عراق و سوریه مستشاران نظامی خود را به این دو کشور اعزام کرده است.»

مقامات ایرانی در حالی از اعزام فقط «مستشاران نظامی» به سوریه سخن می گویند که در کنار نیروهای نظامی ایران، افغان‌ها و پاکستانی‌های مقیم ایران در قالب دو گردان «فاطمیون» و «زینبیون» سازماندهی و برای جنگ به سوریه اعزام می‌شوند.

پس از نیرو‌های سپاه و بسیج٬ افغان‌های عضو گردان «فاطمیون» دارای بیشترین آمار کشته‌ها در این جنگ هستند که اجساد بسیاری از آن‌ها در شهر‌های مختلف ایران دفن شده‌ اند.

حسن روحانی در ادامه اظهار داشت: «آیا کشوری که به دعوت دولت‌های همسایه و دوست و مردم این کشور‌ها پاسخ مثبت می‌دهد و با تروریسم در حال مبارزه است، خطر برای منطقه است یا کشوری که به همسایگان خود حمله می‌کند و با بمباران، زندگی مردم را با مشکلات فراوان و ناامنی مواجه ساخته است؟»

جیمز کلپر،رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا،نیز اخیرا ایران را همچنان حامی تروریسم خواند و افزود جمهوری اسلامی ایران «عاملی در بروز بی‌ثباتی در منطقه از طریق حمایت از گروه‌های نیابتی خودش مانند حماس و حزب‌الله است، و سال ۲۰۱۵ در بحران‌های سوریه و یمن نقش عمده‌ای داشته است».

XS
SM
MD
LG