لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

پتروشیمی ایران در پی جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی


مجتمع پتروشیمی در عسلویه
مجتمع پتروشیمی در عسلویه

ایران در حال مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی نظیر میتسویی ژاپن و توتال فرانسه برای جذب ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است. این حجم از سرمایه گذاری با هدف دوبرابر کردن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ۱۰ سال آینده است.

مرضیه شاهدایی، مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید را تا سال ۲۰۲۶ به ۱۵۰ میلیون تن در سال برساند. این به معنی تکمیل ۵۵ پروژه نیمه تمام و راه اندازی ۲۸ واحد پتروشیمی جدید است.

در صورت موفقیت آمیز بودن این برنامه، تولید این شرکت بیش از دو برابر تولید کنونی شرکت سابیک عربستان سعودی که دومین شرکت بزرگ پتروشیمی در جهان از نظر میزان فروش است خواهد شد.

ایران در پی لغو تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه امسال در جستجوی مدرن سازی و توسعه صنعت انرژی، شامل بخش پتروشیمی، است تا به اقتصادش سروسامان بدهد. این کشور تولید نفت خام را از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تا سطح پیش از تحریم‌ها افزایش داده و تولید گاز طبیعی را نیز بالا برده است.

ایران دارنده بزرگترین ذخیره گاز طبیعی در جهان است. گاز یک ماده اولیه برای صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

به گفته شاهدایی مشکل تعدادی از این پروژه‌ها به تحریم‌ها و تامین مالی برمی‌گردد. اگرچه بخش بزرگی از تحریم‌ها علیه ایران طبق قرارداد هسته ای سال گذشته برداشته شده است اما برخی از تحریم‌های آمریکا هنوز پابرجاست. ایران می‌گوید که این امر معاملات بانکی بر مبنای دلار و همچنین حضور بسیاری از بانک‌های بین المللی در این کشور را ناممکن ساخته است.

در ماه دسامبر، ایران حدود ۶۰ پروژه را در کنفرانسی بین‌المللی در تهران به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرد که در میان آنان شرکت باسف، بزرگترین فروشنده محصولات پتروشیمی در جهان، نیز حضور داشت.

شاهدایی گفت ظرفیت کنونی تولید پتروشیمی ایران ۶۰ میلیون تن در سال است که نسبت به تولید ۴۶ میلیون تن در پایان سال گذشته شمسی حدود یک سوم افزایش نشان می‌دهد. این در حالی‌ست که طبق آمار وبسایت شرکت عربستانی سابیک، این شرکت از پایان ۲۰۱۴ تاکنون سالیانه ۶۹.۷ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرده است.

به گفته این مقام مسئول، ایران سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار از فروش محصولات پتروشیمی درآمد کسب کرد که شامل ۹.۴ میلیارد دلار صادرات عمدتا به چین و اروپا می شود.

شاهدایی گفت، ماه قبل ژاپن یک خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران باز کرد که می‌تواند تجارت محصولات پتروشیمی را تسهیل کند. علاوه بر میتسویی و توتال، شرکت ملی پتروشیمی ایران در حال مذاکره با چند شرکت دیگر از آلمان، ایتالیا و اسپانیا هم هست. اما شاهدایی نامی از این شرکت‌ها نبرد زیرا هنوز‌ تفاهم‌نامه‌ای با ایران امضا نکرده‌اند.

او گفت: «شرکت‌هایی که سال‌ها به ما بی‌توجهی کردند در حال بازگشت هستند. این شبیه شروع یک مسابقه است. آنها خود را در بخش شروع آماده می‌کنند تا به محض کنار رفتن موانع کار خود را آغاز کنند».

XS
SM
MD
LG