لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها: اطلاعات ۷ تا ۱۵ میلیون نفر موجود نیست


رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها با انتقاد از مصوبه یکی از کمیسیون‌های مجلس ایران برای حذف یارانه خانواده‌های پردرآمد گفت که اساسا اطلاعات مربوط به ۷ تا ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در هیچ بانک اطلاعاتی موجود نیست تا امکان شناسایی خانواده‌های پردرآمد وجود داشته باشد.

اکبر ایزدی روز جمعه ۲۴ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهار داشت: «با وضعیت موجود بعید است این مصوبه در صحن علنی [مجلس] هم تصویب شود و به نظر می‌رسد که تغییر خواهد کرد... اکنون حدود ۷ تا ۱۵میلیون نفر در کشور هستند که اطلاعات‌شان در هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد و این مسئله بسیار مشکل‌ساز خواهد بود».

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به‌ تازگی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ تصویب کرده است که خانواده‌های با درآمد بالاتر از دو نیم میلیون تومان در ماه از دریافت یارانه منع شوند.

این مصوبه اما آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته است با مخالفت دولت حسن روحانی مواجه شده است.

این خبرگزاری روز ۱۶ بهمن به نقل از اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس نوشت که «دولت اعلام کرده امکان شناسایی خانوار‌های با درآمد بیش از دو و نیم میلیون تومان را ندارد و هزینه این ریسک را نمی‌پذیرد».

اکنون نیز رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مصوبه را «مبهم» می‌داند و تاکید کرده که «عملیاتی شدن چنین مصوبه‌ای موجب اذیت مردم خواهد شد».

آقای ایزدی اظهار داشت: «مشخص نیست که منظور از این دو و نیم میلیون تومان، درآمد کل خانوار است یا سرپرست. ضمن اینکه تعداد اعضا و یا استان محل سکونت خانوار نیز تعیین نشده است در حالی که وضعیت درآمد و هزینه در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال شرایط تهران با سایر استان‌ها هم سطح نیست».

حذف خانواده‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات پیرامون برنامه هدفمندی یارانه‌ها است که از ابتدای اجرای این برنامه در دولت محمود احمدی‌نژاد تاکنون محل اختلاف نظر بوده.

در این راستا دولت حسن روحانی ابتدای سال ۱۳۹۳ از خانواده‌های پردرآمد خواست که از دریافت یارانه انصراف دهند، اما آماری که بعدها اعلام شد نشان داد تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام نکرده‌اند، امری که از آن تعبیر به شکست دولت روحانی شد.

XS
SM
MD
LG