لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

عراقچی: در مذاکرات اتمی، امتیاز خاصی به طرف مقابل نمی‌دهیم


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، مقام ارشد ایرانی در مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید که جمهوری اسلامی در چارچوب توافق جامع اتمی «هیچ امتیاز خاصی» به طرف مقابل نمی‌دهد، بلکه تنها «اعتمادسازی» بیشتری می‌کند، اما غرب در ازای آن غنی‌سازی اورانیوم در ایران و رفع تحریم‌ها را می‌پذیرد.

این مقام ایرانی روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی همچنین پذیرش احتمالی پروتکل الحاقی از جانب ایران را که یکی از موضوعات مذاکرات هسته‌ای است، امری معمول در جهان خواند که آن نیز برای اعتمادسازی انجام می‌شود.

مقامات ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ هم‌اکنون در نیویورک در حال مذاکره هستند. در همین حال نگارش متن توافق جامع اتمی نیز آغاز شده که آقای عراقچی تاکید کرده «آهسته و پیوسته پیش می‌رود» و طرفین امیدوارند که این امر در موعد مقرر به پایان برسد.

اما برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخته‌اند که پذیرش پروتکل الحاقی مستلزم تصویب این نهاد قانون‌گذاری ایران است.

جمهوری اسلامی پیش از این در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را پذیرفته بود که چندی بعد مجلس ایران آن را به حالت تعلیق درآورد.

با این حال عباس عراقچی اطمینان می‌دهد که پذیرش پروتکل الحاقی در جهان امری خارج از عرف نیست.

وی اظهار داشت: «یکی ‌از مواردی که موضوع مذاکره است، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس شورای اسلامی بپذیرد، پروتکل الحاقی هم اجرایی خواهد شد و آن هم هیچ چیز عجیب و غریبی نیست، چون بیش از ۱۰۰ کشور دنیا، پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند. یکی‌از اصول اولیه ان‌پی‌تی‌ این است که کشور‌ها برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را خواهند داشت و در مقابل با یک سری نظارت‌ها و بازرسی‌ها توسط آژانس موافقت می‌کنند که اعتماد وجود داشته باشد.»

این مقام ایرانی همچنین گفت: «ما هیچ امتیاز خاصی ‌نمی‌دهیم، اما آنها غنی‌سازی، آب سنگین و ادامه برنامه‌های ما را در خیلی ‌از حوزه‌ها می‌پذیرند، همکاری‌ها و رفع تحریم‌ها را می‌پذیرند و ما در مقابل اعتمادسازی را مقداری بیشتر می‌کنیم.»

تفاهم هسته‌ای اخیر در لوزان بر سر چارچوب توافق جامع اتمی بیان می‌کند که ایران موافق محدود ساختن برنامه هسته‌ای خود و نظارت کامل بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن است.

این تفاهم از جمله به کاهش سانتریفیوژها و کاهش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران اشاره دارد.

در ازای آن نیز تحریم‌ها علیه ایران تعلیق می‌شود و قدرت‌های جهانی در برخی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی با آن همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG