لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

ظریف: امیدوارم در مدت زمانی منطقی به توافق نهایی برسیم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنار همتای یونانی خود، نیکوس کاتزیاس
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنار همتای یونانی خود، نیکوس کاتزیاس

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بدون اشاره به ضرب‌الاجل تیرماه می‌گوید امیدوار است تهران و قدرت‌های جهانی در «مدت زمانی منطقی» به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یابند، اما به شرط آن که طرف مقابل دست از «زیاده‌خواهی‌های» خود بردارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف که برای دیدار با مقامات یونان به آتن سفر کرده است، روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، پس از دیدار با همتای یونانی خود اظهار داشت: «اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان احترام بگذارد و تلاش کند بر مبنای احترام متقابل پیش‌نویس توافق جامع و پایدار هسته‌ای با ایران را آماده کند،... آن وقت ما می‌توانیم به همه ضرب‌الاجل‌ها پایبند بمانیم.»

این مقام دولت ایران سپس تاکید کرد: «اما اگر آنها همچنان در مذاکرات بعدی بر زیادی‌خواهی‌های خود اصرار ورزند، دشوار بتوان به یک توافق دست یافت، حتی اگر هیچ ضرب‌الاجلی هم تعیین نشده باشد.»

لینک مستقیم

فرانسه روز چهارشنبه هشدار داده بود که اگر توافق هسته‌ای احتمالی با تهران امکان دسترسی به تمام تاسیسات اتمی و از جمله مراکز نظامی ایران را فراهم نیاورد، از آن حمایت نخواهد کرد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نمی‌دهد.

در این میان تلویزیون دولتی ایران گزارشی‌ مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای و تداوم آن در روزهای پس از ۱۰ تیرماه خبر داده است، اما ایالات متحده عنوان کرده که به دنبال تمدید مذاکرات اتمی پس از ضرب‌الاجل ۱۰ تیر نیست.

محمدجواد ظریف نیز در این باره اظهار داشت: «امیدوارم که در مدت زمانی منطقی به نتیجه نهایی برسیم. برای دستیابی به این امر باید واقع‌گرا بود. باید پا بر زمین داشت، نه آن که در توهم باشیم.»

وی سپس تاکید کرد که ایران تنها آن راه‌حلی را می‌پذیرد که مبتنی بر احترام باشد و عزت ایران را در نظر بگیرد.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز چهارشنبه دور پنجم مذاکرات خود را برای نگارش پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG