لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ظریف گزارش «پاکسازی» در پارچین را «دروغ» خواند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره فعالیت‌های مشکوک به «پاکسازی» در سایت نظامی پارچین را «دروغی» از جانب مخالفان توافق هسته‌ای خواند.

چهارشنبه گذشته مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی که در واشینگتن مستقر است اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از سایت پارچین گویای فعالیت‌هایی است که احتمالا با هدف «پاکسازی» این محدوده قبل از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن انجام می‌شود.

آقای ظریف اما تاکید دارد که چنین گزارش‌هایی با هدف «بر هم زدن فضای تفاهم» میان ایران و قدرت‌های جهانی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر خارجه ایران روز شنبه ۱۷ مرداد، گفت: «این اظهارات نشان‌دهنده این است که همه ادعاهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شده واهی است. ما اعلام کرده‌ایم که یک کار جاده‌سازی در آن محل [پارچین] انجام شده است.»

پیش از این نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک در واکنش به گزارش مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی گفته بود که پارچین منطقه‌ای «گسترده و وسیع» و «مشتمل بر بخش‌های مختلف نظامی، صنعتی، اداری و مسکونی است» که از این رو انجام عملیات ساخت و ساز در آن امری «طبیعی» به شمار می‌آید.

نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک همچنین اعلام کرده که آن‌چه در تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده از سایت پارچین دیده می‌شود مربوط به اقدامات مهندسی برای ترمیم جاده است.

اما مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی می‌گوید که به نظر نمی‌رسد فعالیت خودروهای سنگین در آن محل ربطی به ترمیم جاده داشته باشد.

در این حال محمدجواد ظریف اظهار داشت: «مسایل ان شاءالله برای افکار عمومی دنیا کاملا روشن خواهد شد، در گذشته هم این دروغ‌ها را پخش کردند. آنها هدفی جز بر هم زدن فضای تفاهم ندارند.»

پیش‌تر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفته بود اگرچه نمی‌تواند گزارش‌ها درباره پاکسازی سایت پارچین را تایید کند، اما ایالات متحده اطمینان دارد که می‌تواند به آنچه در پارچین رخ داده است، پی ببرد.

محوطه پارچین از اماکنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر دسترسی به آن تاکید ویژه داشته است.

این نهاد بین‌المللی مظنون است که در این سایت آزمایش‌های چاشنی‌های انفجاری در ارتباط با تولید سلاح هسته‌ای انجام شده باشد، اما ایران این مسئله را همواره تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG