لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

۹۶ فعال مدنی و سیاسی خواستار آزادی سعید رضوی فقیه شدند


سعید رضوی فقیه در بیمارستان با دستبند و پابند - عکس از سایت «جرس»
سعید رضوی فقیه در بیمارستان با دستبند و پابند - عکس از سایت «جرس»

۹۶ فعال سیاسی و مدنی در نامه‌ای از مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران خواستند که «هرچه سریع‌تر و بدون هیچ قید و شرطی» موجبات آزادی سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی، را فراهم سازند.

این فعالان سیاسی و مدنی با اشاره به«نیاز مبرم» آقای رضوی فقیه به مراقبت‌های پزشکی هشدار داده‌اند که مسئولیت «هر اتفاق ناگوار» احتمالی برای وی با این مقامات است.

در این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون عبدالعلی بازرگان، مهناز پراکند، کاظم علمداری، حسن فرشتیان، کاظم کردوانی و حسن یوسفی اشکوری رسیده، تاکید شده است: «حداقل انتظار می‌رود در زود‌ترین زمان ممکن مرخصی استعلاجی برای درمان مناسب و کامل بیماری قلبی به سعید رضوی فیقه اعطاء شود.»

پیش از این وبسایت جرس، نزدیک به اصلاح طلبان، خبر داده بود که سعید رضوی فقیه، زندانی سیاسی از روزهای ابتدایی بهمن ماه برای عمل جراحی قلب به بیمارستان منتقل شده است.

به گفته این وبسایت، آقای رضوی فقیه تمام این مدت را «با دستبند و پابند» در بیمارستان گذرانده و «ممنوع الملاقات» بوده است.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز خبر داده بود که چند مامور امنیتی «به شدت» این زندانی سیاسی را «ایزوله» کرده و از ارتباط وی با دیگران «جلوگیری» می‌کنند.

۹۶ فعال سیاسی و مدنی در نامه خود خبر داده‌اند که سعید رضوی فقیه علی‌رغم نظر پزشکان مبنی بر ضرورت بستری بودن در بخش جراحی قلب، به زندان رجایی‌شهر بازگردانده شده است.

دراین نامه آمده است: «او پس از عمل قلب باز در حال گذراندن دوران نقاهت بود که با مزاحمت‌های نیمه شب و بیدارباش‌های دژبان بیمارستان امام خمینی روبه‌رو شد و برای جلوگیری از مزاحمت برای دیگر بیماران، ناگزیر به ترک بیمارستان گردید.»

پایگاه اینترنتی «انصاف نیوز»، پنجم بهمن، خبر داده بود که یکی از پزشکان معالج با نوشتن «توصیه نامه‌ای» اعلام کرده است که آقای رضوی فقیه «تحت هیچ شرایطی» نباید اضطراب داشته باشد و بازگشت او در این شرایط به زندان مناسب نیست.

سعید رضوی فقیه روز ۱۵ اسفند ۹۲ و پس از حملات گسترده رسانه‌های تندرو وابسته به جناح اصولگرای جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری فارس و تسنیم به سخنرانی او در جمع اصلاح طلبان شهر همدان بازداشت شد.

بر اساس گزارش سایت‌های خبری، آقای رضوی فقیه در سخنان خود آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در کنار سایر زمامداران ایران تا پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ قرار داده بود.

وی گفته بود: «ما از انقلاب مشروطیت تا الان هفت زمامدار به خودمان دیدیم. زمامدار هفتم آیت‌الله خامنه‌ای است. شش زمامدار دیگر از دنیا رفته‌اند. از این شش زمامدار، زمامدار اول (مظفرالدین‌ شاه) و زمامدار ششم (آیت‌الله خمینی) حکومت خودشان را به پایان بردند و احترام خود را حفظ کردند و در ایران دفن شدند. چهار زمامدار دیگر اما حکومت خودشان را هیچ وقت به پایان نبردند. آنها یا تبعید شدند یا در غربت مردند.»

اشاره عضو سابق دفتر تحکیم وحدت به محمدعلی شاه، احمد شاه، رضا شاه و محمدرضا شاه است که در خارج از کشور در تبعید مردند.

پس از بازداشت آقای رضوی فقیه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که بازداشت وی نه به علت سخنرانی او در همدان، بلکه به علت پرونده‌ای بوده که پیشتر این عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به خاطر آن به یک سال زندان محکوم شده بود.

سعید رضوی فقیه عضو پیشین مرکزیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا و از اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در اوایل دهه ۱۳۸۰ بوده است.

وی در روزنامه‌هایی چون بنیان، صبح امروز، نوروز و یاس نو فعالیت کرده و در مقطعی هم به دلیل اعتراض به حکم ارتداد صادر شده برای هاشم آغاجری دستگیر شد و به زندان افتاد.

XS
SM
MD
LG