لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

«شرمساریم از روزگار کودکان افغان در ایران»؛ «فقط همین؟»


ابتکار معلم دبستانی در شهر تبریز؛ عکسی که در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده است
ابتکار معلم دبستانی در شهر تبریز؛ عکسی که در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده است

تنبیه چهار دانش‌آموز افغان در ایران که آن را بسیاری بی سابقه می دانند، موجی از پیام‌های همدلانه ایرانیان با مهاجران افغانستان را به دنبال داشته است.

هفته گذشته روزنامه شهروند، چاپ تهران گزارش داد که معلم مدرسه‌ای ابتدایی در پاکدشت ورامین، چهار دانش‌آموز افغان را وادار کرده دست‌های خود را در کاسه توالت فرو کنند، اگرچه در همان گزارش، اظهارات مدیر آموزش و پرورش پاکدشت نیز منتشر شده است که می‌گوید تنبیه دانش‌آموزان افغان به این شکل نبوده و فقط به آنها گفته شده که سالن را تمیز کنند.

با این حال افغان‌ها در ایران پیش از این نیز بارها هدف سیاست‌ها و رفتارهایی قرار گرفته‌اند که فعالان اجتماعی و مدنی ایران آنها را نمونه‌ای از «تبعیض» و «نژادپرستی» خوانده‌اند.

از جمله این سیاست‌ها، اخراج مهاجران افغان از برخی استان‌های ایران نظیر مازندران است که یک‎‌بار باعث شد هنرمندان ایرانی در اعتراض به این سیاست به مازندران سفر کنند.

اکنون نیز رخداد دبستان «ح» در پاکدشت ورامین بر وجدان ایرانیان سنگینی می‌کند تا جایی که کمپینی را در حمایت از کودکان مهاجر افغان در فضای سایبری به راه انداخته‌اند با عنوان «شرمساریم».

رادیو فردا گزیده‌ای از این واکنش‌ها را که در توییتر و فیسبوک منتشر شده است، بازنشر می‌کند:

XS
SM
MD
LG