لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

تداوم اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان؛ «افت فشار و سرگیجه»


اسماعیل عبدی از روز ۱۰ اردیبهشت در اعتراض به صدور احکام سنگین قوه قضاییه علیه فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده است
اسماعیل عبدی از روز ۱۰ اردیبهشت در اعتراض به صدور احکام سنگین قوه قضاییه علیه فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده است

منابع نزدیک به اسماعیل عبدی، فعال حقوق معلمان که در زندان به‌سرمی‌برد، می‌گویند که ادامه اعتصاب غذا به سلامت جسمانی وی صدماتی وارد کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت به نقل از این منابع نوشت که آقای عبدی در دوازدهمین روز اعتصاب غذا به عوارضی چون کاهش وزن، افت فشار و سرگیجه دچار شده است.

اسماعیل عبدی که از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان ایران به‌شمار می‌رود از روز ۱۰ اردیبهشت در اعتراض به صدور احکام سنگین قوه قضاییه علیه فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده است.

او یکی از خواسته‌های خود را خارج شدن پرونده اتهاماتش «از حالت امنیتی به عادی» مطرح کرده است، اما آن گونه که کمپین بین‌الملل حقوق بشر می‌نویسد، هنوز مسئولان زندان اوین واکنشی به اعتصاب غذای وی و درخواست‌هایش نشان نداده‌اند.

با این حال امیرسالار داوودی، وکیل آقای عبدی، تأکید کرده که این مقامات قضایی و امنیتی هستند که مسئول جان موکل وی به شمار می‌آیند.

اسماعیل عبدی با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع به قصد اخلال در نظم عمومی» در دادگاه انقلاب محاکمه و نخست به ۱۰ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت.

به نوشته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، آقای عبدی درخواست اعاده دادرسی کرده و درخواست او در دیوان عالی کشور ثبت شده است.

در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش‌هایی از اعتصاب غذای شماری دیگر از زندانیان سیاسی در ایران نیز منتشر شده است از جمله هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، و آتنا دائمی، فعال مدنی.

سازمان‌ها و نهادهای صنفی و مدافع حقوق بشر نظیر عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز ادامه حبس این چهره‌ها را محکوم کرده و نسبت به شرایط جسمانی آنها که بر اثر اعتصاب رو به تحلیل گذاشته است، هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG