لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

حمله داعش به دو روستا در سوریه بیش از ۵۰ کشته بر جای گذاشت


ویرانه‌های جنگ سوریه؛ عکس آرشیوی است
ویرانه‌های جنگ سوریه؛ عکس آرشیوی است

فعالان حقوق بشر در سوریه گزارش دادند که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش با حمله به دو روستای تحت کنترل نیروهای حکومتی در این کشور بیش از ۵۰ نفر را کشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت به نقل از گروه ناظر حقوق بشر در سوریه گزارش داد که حمله داعش به دو روستای المبعوجه و اقارب، واقع در شرق استان حما، هنگام طلوع خورشید رخ داده و در جریان آن ۱۵ شهروند غیرنظامی و ۲۷ شبه‌نظامی طرفدار حکومت اسد کشته شدند.

همچنین ۱۰ جسد دیگر نیز از این حمله به جا مانده که هویتشان فعلاً ناشناس است و مشخص نیست که از اهلی روستاها بوده‌اند یا شبه‌نظامیان طرفدار اسد.
به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر گروه ناظر حقوق بشر در سوریه، دست‌کم سه نفر از قربانیان نظامی با چاقو اعدام شده‌اند که دو نفر از این سه قربانی کودک هستند.

روستای المبعوجه حدود چهارده ماه قبل نیز هدف حمله داعش قرار گرفت که در جریان آن ۳۷ غیرنظامی اعدام و دست‌کم ۵۰ نفر نیز ربوده شدند که نیمی از آنان زنان هستند. جمعیت این روستا هم شامل سنی مذهب‌ها می‌شود و هم اعضای فرقه اسماعیلی و جامعه علویان که بشار اسد به آن تعلق دارد.

این گزارش می‌گوید که داعش با حملات پنج شنبه صبح توانسته بخشی از روستای المبعوجه و تمام روستای اقارب را در دست بگیرد.

رامی عبدالرحمان به خبرگزاری فرانسه گفته که اگرچه قوای کمکی برای دفع حمله داعش به این دو روستا ارسال شده اما نیروهای حکومتی هنوز نتوانسته‌اند کاری پیش ببرند.

استان حما در شرایط کنونی بین قوای حکومتی، شورشیان و داعش تقسیم شده است که داعش بیشتر کنترل نواحی شرقی این استان را در اختیار دارد.

در همین حال تلاش‌های سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری بین شورشیان و حکومت بشار اسد ادامه دارد که در تازه‌ترین تحول طرفین روز پنج‌شنبه بر سر تشکیل کمیته‌های کارشناسی برای بررسی مسائل مربوط به قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند.

نگارش قانون اساسی جدید یکی از موارد چهارگانه‌ای است که در مذاکرات اخیر بین حکومت سوریه و مخالفانش در ژنو مورد بحث قرار گرفته است. سه مورد دیگر عبارتند از نوع حکومت و مبارزه با تروریسم.

XS
SM
MD
LG