لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

اسرائیل: طی مذاکرات هسته‌ای دنبال تحریم‌های بیشتر ایران نیستیم


یک مقام ارشد دولت اسرائیل گفت که این کشور در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، نمی‌خواهد واشینگتن را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران تحت فشار قرار دهد، اما اگر مذاکرات تا موعد مقرر به نتیجه نرسد، آن وقت به دنبال آن خواهد بود که اقدامات شدیدتری علیه تهران انجام شود.

یووال ولمن، مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۲۰ آذر به خبرگزاری رویترز گفت: «در چارچوب مذاکرات که تمدید هم شده است، ما فکر می‌کنیم اقدام درست همان تحریم‌های مداوم و قدرتمند حکومت [ایران] است».

وی در ادامه اظهار داشت: «ما در حال حاضر دنبال تحریم‌های بیشتر نیستیم. می‌دانم که هیچ مقام اسرائیلی به شکل رسمی یا حتی غیررسمی هم که شده چنین خواسته‌ای ندارد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به تازگی از قدرت‌های جهانی خواسته است که از فرصت تمدید مذاکرات هسته‌ای برای وارد آوردن فشار بیشتر به ایران استفاده کنند تا به این طریق «ظرفیت ایران برای تولید سلاح هسته‌ای از بین برود».

آقای نتانیاهو پیش از آن نیز از عدم موفقیت وزیران امور خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق هسته‌ای تا مهلت تعیین شده، سوم آذر، استقبال کرده و گفته بود، «توافقی که ایران می‌خواهد، فاجعه است».

اما اکنون مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل می‌گوید که اگر ایران و ۱+۵ تا ضرب‌الاجل جدید، ۱۰ تیر، به توافق دست نیابند آن وقت اسرائیل از قدرت‌های جهانی می‌خواهد که تحریم‌های محدود لغو شده علیه ایران بار دیگر به اجرا گذاشته شود.

به گفته او، کنگره بعدی آمریکا نیز که در آن جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند، احتمالا از اقدامات شدیدتر علیه ایران حمایت می‌کنند.

این مقام دولت اسرائیل در نهایت تاکید کرده که ایالات متحده همچنان از امکانات بسیاری برای تشدید اقدامات علیه ایران برخوردار است.

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود که ایران برای پذیرش «قرارهای عادلانه و عاقلانه» آمادگی دارد اما «چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود، اسرائیل روزبه‌روز ناامن‌تر خواهد شد».

XS
SM
MD
LG