لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

دادگاه عالی کنیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را باطل کرد


اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا که برای بار دوم خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دید گفته که حکم دادگاه را می‌پذیرد.
اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا که برای بار دوم خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دید گفته که حکم دادگاه را می‌پذیرد.

دادگاه عالی کنیا به ابطال نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در این کشور رای داد که به پیروزی اوهورو کنیاتا رئیس‌جمهور این کشور برای دومین دوره متوالی انجامیده بود.

حکم این دادگاه که روز جمعه ۱۰ شهریور صادر شد، همچنین مقرر می‌کند که انتخابات جدید ریاست‌جمهوری کنیا باید ظرف ۶۰ روز دوباره برگزار شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از واکنش‌ها به تصمیم دادگاه عالی کنیا نوشت اوهورو کنیاتا علی‌رغم اعلام «مخالفت شخصی» خود گفته است که به حکم دادگاه تن می‌دهد.

وی در نطقی تلویزیونی انتقاداتی را متوجه قضات دادگاه عالی کشور کرده و گفته که تصمیم آنها «برخلاف خواست و اراده مردم» بوده است.

کنیا به دنبال اعلام انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در روز ۲۱ مرداد صحنه ناآرامی‌های گسترده‌ای بود که به مرگ ده‌ها نفر انجامید. شمار کشته‌شدگان این اعتراضات به روایت نیروهای اپوزیسیون کنیا حدود ۱۰۰ نفر است.

اپوزیسیون این کشور به رهبری رایلا اودینگا، از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت را به تقلب گسترده و سازماندهی شده متهم کرده و خواستار ابطال انتخابات شده بود.

در تاریخ کنیا، تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری باطل نشده بود، حتی انتخابات سال ۲۰۰۷ که به یک بحران سیاسی عظیم در این کشور تبدیل شد و به مرگ بیش از هزار نفر انجامید.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که به دنبال رای دادگاه عالی کنیا، نیروهای اپوزیسیون این کشور که از عقب‌نشینی اوهورو کنیاتا در شگفت بودند، به خیابان آمدند و به رقص و پایکوبی پرداختند.

رایلا اودینگا در توصیف این رخداد گفت: «این یک روز تاریخی برای مردم کنیا و همچنین برای همه مردم آفریقاست. برای اولین بار در تاریخ دمکراسی‌سازی در آفریقا، دادگاهی با صدور حکم خود یک انتخابات ریاست‌جمهوری را که پر از نقص و اشکال بود، باطل کرد. دادگاه با این کار یک سنت را بنا نهاد».

از شش قاضی دادگاه عالی کنیا، چهار نفر آنان به نفع دادخواست رایلا اودینگا رای دادند و دو نفر هم علیه آن.

اودینگا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ نیز از کاندیداهای اصلی بود. او در انتخابات اخیر که باطل اعلام شد با کسب ۴۴ درصد آرا در برابر ۵۴ درصد آرای اوهورو کنیاتا دوم شده بود.

XS
SM
MD
LG