لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

جان کری: تفاهم با ایران برای منطقه حیاتی است


مذاکرات لوزان؛ جان کری همراه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مذاکرات لوزان؛ جان کری همراه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یادداشتی که روزنامه «بوستون گلوب» آن را منتشر کرده با دفاع از تفاهم هسته‌ای لوزان آن را برای منطقه «حیاتی» خوانده، اما در عین حال تاکید داشته که باید کار بیشتری انجام شود.

این یادداشت روز جمعه، ۱۴ فروردین فردای توافق هسته‌ای لوزان منتشر شده است و عنوان می‌کند که آمریکا در طول مذاکرات با ایران به‌طور متناوب با متحدان و شرکای خود همچون اسرائیل و کشورهای خلیج فارس مشورت کرده و تصریح کرده که خود را نسبت به امنیت آنان متعهد می‌داند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «ما همچنان عمیقا نگران اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات کردن منطقه هستیم. و به خاطر نگرانی‌هایمان درباره این مسائل – و همچنین درباره امنیت منطقه – است که اعتقاد داریم این توافق حیاتی است.»

تفاهم به دست آمده در لوزان به لغو تحریم‌های ایران منجر می‌شود و از سویی برنامه اتمی ایران را نیز محدود می‌سازد. با این حال مقامات اسرائیل معتقدند که این تفاهم بقای این کشور را به خطر می‌اندازد و «جهان از این پس بیشتر در معرض خطر خواهد بود».

جان کری اما می‌نویسد: «من می‌دانم که برخی خواهند گفت شاخص‌هایی که بر سر آن توافق شده کافی نیست، اما این برعهده آنهاست که گزینه ویژه و قابل قبول دیگری را پیشنهاد دهند که می‌تواند به نتیجه بهتری بینجامد.»

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز خطاب به منتقدان توافق هسته‌ای با ایران گفته بود که آیا فکر می‌کنید این توافق قابل راستی‌آزمایی بدتر از یک جنگ دیگر در خاورمیانه است.

اما جمهوری‌خواهان آمریکا به این توافق معترضند به طوری که جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تفاهم به دست آمده در لوزان را «انحرافی نگران‌کننده» از اهداف اولیه مذاکرات خوانده است.

با این حال جان کری در این یادداشت سعی کرده بار دیگر به منتقدان خود اطمینان دهد که این تفاهم اگر نهایی و اجرا شود، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازخواهد داشت.

این یادداشت برخی مولفه‌های تفاهم هسته‌ای لوزان را شرح می‌دهد و از جمله عنوان می‌کند که ایران طبق مفاد توافق، باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را تا ۹۸ درصد کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG