لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

جان کری از واگذاری سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در دیدار با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه روسیه در سوچی نسبت به واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس شامگاه سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت گزارش داد آقای کری در این دیدار تایید کرده که واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران نقض قوانین بین‌المللی نیست.

با این حال خبرگزاری اینترفکس نوشته که وزیر خارجه آمریکا نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده و گفته که واگذاری سیستم موشکی یاد شده به ایران می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

واگذاری سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران با فرمان روز ۲۴ فروردین ولادیمیر پوتین به جریان افتاده است.

مسکو سال ۲۰۰۷ در قبال قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار متعهد شده بود که این سامانه دفاعی را به ایران تحویل دهد، اما به دنبال تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، مسکو نیز از اجرای این قرارداد سر باز زد، امری که شکایت ایران را به دنبال داشت. ایران اعلام کرده زمانی که سامانه موشکی اس – ۳۰۰ را در اختیار بگیرد از شکایت خود صرف‌نظر می‌کند.

خبرگزاری اینترفکس در ادامه گزارش خود همچنین نوشته که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از گفت‌وگوهایی که او و ولادیمیر پوتین با جان کری داشتند، اعلام کرده که مسکو و واشینگتن از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران رضایت دارند.

آقای لاوروف اظهار داشت: «ما تبادل نظراتی داشتیم و رضایت خود را در رابطه با شیوه اجرای توافق‌ نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردیم».

از سوی دیگر، جان کری عنوان کرده که گفت‌وگوهای صریحی با رییس جمهوری روسیه درباره ایران، سوریه و اوکراین داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری در توییتر نوشت: «در رابطه با موضوعات کلیدی از جمله مذاکرات ایران، سوریه، و اوکراین بحث‌های صریحی با رییس جمهور پوتین و لاوروف، وزیر خارجه روسیه داشتم. اهمیت دارد که خطوط تماس میان ایالات متحده و روسیه برقرار بماند تا بتوانیم مسائل فوری جهانی را حل کنیم».

این خبرگزاری همچنین بر اساس گزارش وزارت امور خارجه روسیه نوشته که سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود تاکید کرده که تلاش‌ها برای فشار بر روسیه از طریق تحریم‌ها راه به جایی نمی‌برد.

وی اظهار داشت: «همکاری تنها بر اساس انصاف و حقوق برابر امکان‌پذیر است، نه آن که یک طرف بخواهد چیزی را دیکته کند و زور به کار ببرد».

روابط واشینگتن و مسکو از زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرده رو به وخامت گذاشته است. روسیه متهم به حمایت از شورشیان شرق اوکراین است، امری که باعث شده آمریکا و متحدان اروپایی آن تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کنند.

XS
SM
MD
LG