لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

انتشار مکالمه‌های تلفنی شورشیان اوکراین در رابطه با سرنگونی هواپیما


دستگاه اطلاعاتی اوکراین با انتشار سه مکالمه تلفنی شنودشده، شورشیان جدایی‌طلب این کشور را عامل سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی معرفی کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در روز جمعه، ۲۷ تیر ماه، به محتوای این مکالمات اشاره دارد که در نخستین آنها یکی از فرماندهان شورشیان به نام ایگور بزلر به افسر اطلاعاتی روسی، واسیلی گرانین، اطلاع می‌دهد که شورشیان روز پنج‌شنبه یک هواپیما را سرنگون ساخته‌اند.

ایگور بزلر در این تماس تلفنی می‌گوید: «ما همین الان یک هواپیما را سرنگون کردیم. کار گروه ماینرز [یک گروه شبه‌نظامی از شورشیان اوکراین] بود. بیرون یناکی‌یف [شهری در استان دونتسک] سقوط کرد.»

مکالمه دوم میان دو نفر از شورشیان است که یکی از آنها در محل حادثه حاضر شده است و در این مکالمه گفته می‌شود واحدی از قزاق‌ها که در ۲۵ کیلومتری محل حادثه مستقر است، این حمله را ترتیب داده است.

اما مکالمه سوم نیز به میکولا کوزیستان، یکی از رهبران قومیتی منطقه، نسبت داده می‌شود که خطاب به فرد ناشناسی می‌گوید: «[هواپیما] حامل جاسوس‌ها بود. چرا اینجا پرواز می‌کرد؟ اینجا جنگ است...»

انتشار این مکالمات در حالی رخ می‌دهد که روز گذشته نیز ایگور گیرکین، یکی از رهبران شورشیان، ساعتی قبل از انتشار وسیع خبر سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی در یکی از شبکه‌های اجتماعی روسی نوشت که آنها یک هواپیما را سرنگون کرده‌اند.

وی در نوشته خود هواپیمای سرنگون‌شده را مدل ای‌ان – ۲۶ می‌نامد که به‌طور معمول در ارتش اوکراین از آن استفاده می‌شود و همین مسئله این گمان را تقویت می‌کند که شورشیان هواپیمای مسافربری مالزیایی را با هواپیمای نظامی اوکراین اشتباه گرفته‌اند.

در اثر حمله موشکی به هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود، ۲۹۵ سرنشین ان کشته شده‌اند.

شورشیان جدایی‌طلب در اوکراین این رخداد را به ارتش اوکراین نسبت می‌دهند. در این حال مقامات اوکراین و دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا و مالزی بر انجام تحقیقات فوری درباره این رخداد تاکید کرده‌اند.

کاخ سفید در عین حال خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین برای انجام این تحقیقات شده است.

XS
SM
MD
LG