لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

مدودف: روسیه از تحریم‌ها ۲۵ میلیارد یورو ضرر کرده است


دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه
دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، اذعان داشت که تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌های مهمی به اقتصاد روسیه وارد آورده. اما او در عین حال تاکید کرده که شرایط می‌توانست بدتر از این بشود و روسیه اکنون خود را با اوضاع وفق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مدودف که روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، در پارلمان روسیه حضور یافته بود با اشاره به فهرست تحریم‌های بین‌المللی گفت: «خسارات ناشی از تحریم‌هایی که از آن مطلعید، قابل ملاحظه است.»

وی افزود: «مطابق برآورد برخی کارشناسان خارجی، روسیه در مجموع ۲۵ میلیارد یورو ضرر کرده که برابر با یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی است و این رقم در سال ۲۰۱۵ می‌تواند چندین برابر بشود.»

روسیه به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به خود هدف تحریم‌های شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. کشورهای غربی روسیه را به دخالت در امور داخلی اوکراین و حمایت نظامی و مالی از شورشیان شرق اوکراین متهم می‌کنند، اما مسکو این اتهام را رد می‌کند.

در این حال مقامات روسیه بارها تاکید داشته‌اند که تحریم‌ها علیه این کشور «بی‌فایده» بوده و تاثیری در حل بحران اوکراین ندارد. با این حال بانک جهانی هشدار داده که در صورت عمیق‌تر شدن بحران اوکراین و ادامه تحریم‌ها، رشد اقتصادی روسیه منفی خواهد شد.

دیمتری مدودف نیز در گزارش روز سه‌شنبه خود به پارلمان روسیه عنوان کرده که اقتصاد روسیه تا دو درصد کوچک‌تر شده است. وی در عین حال گفته که شرایط می‌توانست بدتر از این بشود و اکنون اقتصاد روسیه دارای ثبات است.

آقای مدودف همچنین الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را «عادلانه» خوانده و آن را با فروپاشی دیوار برلین و اتحاد آلمان یا بازگشت هنگ‌کنگ به چین مقایسه کرده است.

دولت روسیه اواخر اسفندماه سالگرد الحاق شبه کریمه به خاک خود را جشن گرفت و به مقامات محلی کریمه نشان افتخار داد.

XS
SM
MD
LG