لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

منبع نظامی: سامانه‌های موشکی روسیه از پایگاه هوایی لاذقیه محافظت می‌کنند


تصویری از پایگاه هوایی نزدیک لاذقیه که نیروی هوایی روسیه در آن استقرار یافته است.
تصویری از پایگاه هوایی نزدیک لاذقیه که نیروی هوایی روسیه در آن استقرار یافته است.

خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داد که سامانه‌های موشکی پنتسیر-اس۱ (Pantsir-S1) و بوک-ام۲ای (Buk-M2E) روسیه برای حفاظت از پایگاه هوایی لاذقیه در سوریه به کار گرفته شده‌اند.

این گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۴ آبان به نقل از یک منبع دیپلماتیک-نظامی منتشر شده است و بیان می‌کند که روسیه برای مقابله با حملات احتمالی زمینی و هوایی گروه‌های تروریستی چنین تمهدیدی اندیشیده است.

پنتسیر-اس۱ یک سامانه موشکی زمین به هوا است که همچنین با سامانه ضدهوایی تجهیز شده. بوک-ام۲ای نیز سامانه موشکی میان‌برد است که روسیه آن را در روزهای اخیر به سوریه انتقال داده است.

به گفته این منبع دیپلماتیک-نظامی، سامانه‌های مورد اشاره در سوریه از تمام امکانات نظامی و غیرنظامی مهم و استراتژیک محافظت می‌کند از جمله پایگاه هوایی لاذقیه که نیروی هوایی روسیه در آن استقرار یافته است.

وی همچنین عنوان کرده که مجموعه این سامانه‌ها کار دفاع از تاسیسات حساس را چه در برابر حملات هوایی و چه در برابر حملات موشکی تضمین می‌کند و عملکرد آن نیز شبیه سپر موشکی موسوم به گنبد آهنی در اسرائیل است.

پیش از این ژنرال ویکتور بوندارف، فرمانده نیروی هوایی فدراسیون سوریه از انتقال این سامانه‌ها به سوریه خبر داده بود.

روسیه از حدود ۴۰ روز قبل عملیات نظامی خود در سوریه را آغاز کرد که اعلام شده هدف از آن نابودی گروه‌های تروریستی و به‌ویژه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش است.

با این حال گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که اپوزیسیون میانه‌رو سوریه و مخالفان اسد نیز هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG