لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

خانواده نظریان ۱۷ میلیون دلار به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا اهدا کرد


یونس و ثریا نظریان
یونس و ثریا نظریان

خانواده یونس نظریان، ایرانی مهاجر ساکن کالیفرنیا، به مرکز هنرهای نمایشی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ۱۷ میلیون دلار اهدا کرده است.

روزنامه لس‌آنجلس دیلی نیوز این خبر را از قول مقامات دانشگاه اعلام کرده و می‌نویسد به زودی ممکن است نام این مرکز هنرهای نمایشی تغییر یافته و به خاطر سپاسگذاری از این کمک مالی بزرگ به یونس و ثریا نظریان تبدیل شود و به اختصار آن را مرکز هنری ثریا بنامند.

مسئولان این مرکز هنری در یبانیه‌ای که روز سه شنبه انتشار یافت گفتند: «یونس و ثریا نظریان از طریق این کمک مالی بسیار موثر و تاریخی در عرصه آگاهی‌بخش هنر و روی هنرمندانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که الهام بخش همه ما خواهند بود. مرکز هنری ما تاکنون کمک مالی به این سخاوت دریافت نکرده بود.»

این مرکز با گنجایش هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و از آن زمان به یکی از مراکز مهم هنرهای نمایشی در کالیفرنیا از جمله اجرای برنامه‌های موسیقی و رقص بدل شده است. در این مرکز علاوه بر هنرمندان محلی آثار هنرمندان و گروه‌های هنری از سراسر جهان به نمایش درمی‌آید.

مدیر مسئول این مرکز گفت: «اهدای این کمک مالی فرصت بی‌نظیری است تا ما فعالیت‌های خود را افزایش و گسترش دهیم.»

خانواده نظریان از مدت‌ها پیش جز حامیان مالی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بوده و در اشکال مختلف به این موسسه آموزشی کمک کرده است.

یونس نظریان، از صاحبان سرمایه و تجار ساکن این ایالت در رشته‌های مختلف از جمله انرژی‌های قابل بازیافت، صنعت و ساخت و ساز املاک و در بنگاه‌های مالی سرمایه گذاری دارد..

همسرش ثریا، مجسمه‌ساز و سنگ‌تراش شناخته شده‌ای است که در شهر لس‌آنجلس گالری مخصوص خود را دارد.

پسر آنها به نام داوید فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و اکنون یک سرمایه گذار نوآور موفق است و چند سال پیش مبلغ ۱۰ میلیون دلار به این دانشگاه کمک کرد. دانشکده اقتصاد و تجارت این دانشگاه به نام او نامگذاری شده است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز با انتشار همین خبر به زندگی و سوابق آقای نظریان و خانواده او پرداخته است.

به نوشته این روزنامه یونس نظریان که از اقلیت یهودیان ایران است از سن بسیار پایین کار تعمیر و تعویض چراغ‌های برق در محلات و بازار تهران را شروع کرد و به مرور وضعیت مالی او بهتر شد و توانست کارخانجات تولید ماشین آلات ساختمانی تاسیس کند.

اما با وقوع حوادثی که به انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران منجر شد خانواده نظریان احساس خطر کرد و به آمریکا آمد. آقای نظریان فعالیت اقتصادی را دوباره در کالیفرنیا شروع کرد و مشغول گسترش فعالیت و کسب درآمد شد.

یونس نظریان که اکنون ۸۶ ساله است می‌گوید: «بعد از آمدن به آمریکا من مجبور شدم همه چیز را دوباره بسازم. من قبلا یکبار دیگر این کار را کرده بودم.»

مدیر مسئول مرکز هنرهای نمایشی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا می‌گوید اهدا این کمک از سوی یک خانواده مهاجر نشان می‌دهد که بافت نژادی و فرهنگی کالیفرنیا تا چه حد تغییر کرده است. او اظهار امیدواری می‌کند که این مرکز بتواند با ترتیب دادن نمایشگاه‌های هنری از سراسر جهان و فرهنگ‌های مختلف با این تغییر همراه شود.

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید خانواده نظریان قبل از این نیز به مراکز هنری مختلف در ایالت کالیفرنیا از جمله ارک‌تر فیلارمونیک کالیفرنیا و مرکز فرهنگی اسکریبال کمک مالی کرده بود.

مرکز هنرهای نمایشی دانشگاه کالیفرنیا مهم‌ترین مرکز برنامه‌های هنری بین المللی است، در بسیاری موارد هنرمندان خارجی را دعوت می‌کند و به همین دلیل در سطح ایالت جایگاه ویژه‌ای دارد.

XS
SM
MD
LG