لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

کنگره جدید آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواهان آغاز به کار کرد


کنگره جدید آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ دی با اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و نمایندگان آغاز به کار کرد در حالی که میچ مک‌کانل به‌طور رسمی رهبر اکثریت در سنا را بر عهده گرفت و جان بینر نیز همچنان در سمت رییس مجلس نمایندگان باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان که برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کنترل کامل دو مجلس قانوگذاری را به دست دارند اکنون بررسی لوایح معروف باراک اوباما را در دستور کار قرار خواهند داد.

طرح‌های عمده باراک اوباما عبارتند از لایحه بهداشت عمومی آمریکا، طرح مهاجرت که از استرداد میلیون‌ها نفر به کشور مبدا جلوگيری خواهد کرد، آیین‌نامه‌ها در زمينه محیط زیست و مقررات ناظر بر تجارت و فعاليت شرکت‌های بزرگ اقتصادی.

حزب جمهوریخواه پس از مغلوب کردن دمکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر کنترل اکثريت کرسی‌های مجلس سنا را به دست آورد و در مجلس نمایندگان نيز توانست به اکثریتی دست يابد که در هفتاد سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

علی‌رغم تلاش حزب «تی پارتی» برای برکناری جان بینر، رییس فعلی مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان مصمم هستند در همکاری با جناح رقيب اجرای طرح مربوط به فاز چهارم خط لوله نفت کی استون را هر چه سریع‌تر به رای بگذارند.

کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت: «به سرعت مشغول به کار خواهیم شد. در مجلس سنای جديد با اکثریت جمهوری‌خواهان، پیش‌بینی می‌کنیم که در بسیاری از موارد راه حل‌های مورد توافق دو حزب سرانجام به تصويب رسيده و برای تایید نهايی به ریاست جمهوری ارجاع شوند».

قرار است باراک اوباما هفته آینده با رهبران فراکسيون دو حزب در کنگره دیدار کند.

این در حالی است که دو طرف برای دو سال کشکمش و احتمالا همکاری‌های موقتی آماده می‌شوند که پيامدهای آن به ترسیم نتایج انتخابات ریاست جمهوری و کنگره سال ۲۰۱۶ کمک خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد رییس جمهوری آمریکا با برداشتن گام‌های مهم از جمله عادی‌سازی مناسبات با کوبا که موجب خشم جمهوریخواهان شد، اقتدار خود را نشان داد.

فارغ از اختیارات جمهوری‌خواهان برای تصویب لوایح در کنگره، باراک اوباما از حق وتو برخوردار است. آقای اوباما در طول شش سال ریاست جمهوری تنها دو بار از اين اختیار ويژه خود استفاده کرده است.

یکی از اولویت‌های نمایندگان جمهوریخواه مخالفت با طرح آقای اوباما برای احداث خط لوله نفت از کانادا به تگزاس است.

این لایحه که با مخالفت فعالان طرفدار محیط زیست و گروه کثيری از اعضا و هواداران حزب دمکرات روبرو شده است سال گذشته از تصویب مجلس نمایندگان گذشت. با این حال در مجلس سنا که در آن زمان در کنترل اکثریت دمکرات‌ها بود متوقف شد.

حالا رهبران جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند لایحه را در اواخر هفته جاری تصویب کنند و به نظر می‌رسد در سنا رای کافی برای تصویب آن وجود دارد.

در حالی که آقای اوباما در باره رد لایحه چیزی نگفته است، جاش ارنست سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «اگر این لایحه از تصویب بگذرد رییس جمهوری آن را امضاء نخواهد کرد».

علی‌رغم پیش‌بینی در مورد جدال‌های دو حزب در آينده، رهبران جمهوریخواهان و کاخ سفید اشاره کرده‌اند که در مسائلی مانند اصلاح مالیاتی و هزینه طرح‌های زیرساختی زمینه‌های لازم برای همکاری وجود دارد. اما یکی از چالش‌های اصلی رهبران هر دو حزب مقاومت در برابر فشارهای اعضای تندرو است.

آقای اوباما در صورت تلاش برای رسیدن به توافق با نمایندگان جمهوریخواه کنگره برای تصویب سريع موافقتنامه همکاری با کشورهای اقیانوس آرام (پی پی تی) ممکن است با فشار جناح لیبرال در حزب دمکرات مواجه شود.

در صف جمهوریخواهان نيز تلاش‌های جان بینر برای رسیدن به مصالحه در سال‌های اخیر با اقدامات نمایندگان متمایل به جنبش تی پارتی خنثی شده است.

اما به دنبال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات اخیر موقعیت او به مراتب قوی‌تر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG