لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

حماس: تا خواسته‌هایمان محقق نشود جنگ به پایان نمی‌رسد


آواربرداری از ویرانه‌های غزه در روز پنجشنبه
آواربرداری از ویرانه‌های غزه در روز پنجشنبه

صدها نفر از مردم غزه روز پنج‌شنبه، ۱۶ مرداد، با انجام راهپیمایی در آخرین روز آتش‌بس ۷۲ ساعته میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، شعار «مقاومت» سر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی با سخنرانی مشیر المصری، یکی از رهبران حماس، همراه بود که در جریان آن تاکید کرد «جنگ هنوز به پایان نرسیده است» و اسرائیل باید شروط حماس را بپذیرد.

آقای مصری خطاب به جمعیت گفت: «مردان ما هنوز در جبهه هستند و دلاورانه پیش می‌روند. انگشتان ما روی ماشه هستند و موشک‌هایمان تل‌آویو را نشانه رفته‌اند».

وی تاکید کرد که جنبش مقاومت بر سر سلاح‌های خود هرگز مذاکره نکرده است و نخواهد کرد.

حملات اسرائیل به غزه در یک ماه گذشته جان حدود هزار و ۹۰۰ فلسطینی را گرفته است که کودکان و زنان بخش بزرگی از قربانیان را تشکیل می‌دهند، امری که انتقادهای شدید بین‌المللی را به دنبال داشته است.

در عین حال غزه سال‌هاست که محصور مانده و پیوند آن با جهان قطع شده است که رفع حصر این منطقه یکی از شروط حماس برای پایان دادن به جنگ است.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، نیز روز پنجشنبه با انتقاد از حصر غزه تاکید کرد که غزه نمی‌تواند برای ابد جدای از جهان بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما در کنفرانسی خبری که در واشینگتن برگزار شد اظهار داشت: «باید این مسئله روشن شود که غزه نمی‌تواند جدایی خود از بقیه جهان را برای ابد تاب بیاورد».

وی در ادامه گفت فلسطینی‌ها نیاز دارند که چشم‌اندازی از بازگشایی غزه داشته باشند تا احساس نکنند محصور مانده‌اند.

آتش‌بس ۷۲ ساعته میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه روز جمعه به پایان می‌رسد و در همین حال درباره تمدید زمان آتش‌بس گمانه‌زنی‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

حماس می‌گوید که هنوز به توافقی با اسرائیل دست نیافته است، اما برخی مقامات اسرائیلی از آمادگی این کشور برای تمدید آتش‌بس سخن گفته‌اند.

در این میان، دبیرکل سازمان ملل متحد بر استمرار آتش‌بس و دستیابی به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل تاکید کرده و می‌گوید که این «چرخه بی‌معنای رنج و محنت در غزه، کرانه باختری و نیز اسرائیل باید به پایان برسد».

بان گی مون گفته است: «کشتار و ویرانی وسیع در غزه جهان را تکان داده و مایه شرمساری است.»

طبق گزارش سازمان ملل متحد حدود سه چهارم قربانیان حملات اسرائیل به غزه از غیرنظامیان هستند.

XS
SM
MD
LG