لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

هشدار کشورهای عرب خلیج فارس نسبت به «مداخله‌های» ایران


سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با الحیات از ایران خواسته بود که در بحرین ایجاد «آشوب» نکند.
سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با الحیات از ایران خواسته بود که در بحرین ایجاد «آشوب» نکند.
رهبران کشورهای عربی خلیج فارس روز سه‌شنبه، پنج دی، در پایان اجلاس دو روزه منامه، پایتخت بحرین، بار دیگر نسبت به آن‌چه «دخالت‌های» تهران در امور داخلی این کشورها نامیدند، هشدار دادند و خواستار توقف کامل آن شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در قطعنامه‌ای گفتند که اقدامات تهران امنیت و ثبات منطقه را «تهدید می‌کند».

در این قطعنامه همچنین آمده است که شورای همکاری خلیج فارس «ادامه دخالت‌های ایران» در امور داخلی این کشورها را «نمی‌پذیرد و تقبیح می‌کند» و تهران باید «بلافاصله و از هر نظر این اقدامات و سیاست‌هایی را که موجب افزایش تنش‌ در منطقه می‌شود و امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند متوقف سازد».

اشاره این قطعنامه به رخدادهای کشور بحرین است که در طول سال گذشته شاهد درگیری‌های گسترده‌ای میان اقلیت سنی‌مذهب حاکم بر آن با معترضان شیعه‌مذهب بوده است.

کشورهای عربی خلیج فارس ایران را به دست داشتن در رویدادهای بحرین و حمایت از مخالفان حکومت در این کشور متهم می‌کنند.

این دیدگاه در سخنان اخیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز بازتاب پیدا کرد که در گفت‌وگویی که روز دوشنبه، چهار دی، در روزنامه الحیات منتشر شد از ایران خواسته بود «دخالت» در امور کشورهای خلیج فارس و «ایجاد آشوب» در بحرین را متوقف کند.

ایران همواره ادعای مداخله در امور بحرین و حمایت از مخالفان حکومت آن را رد کرده است.

شش کشور عربستان سعودی، قطر، بحرین، کویت، عمان و امارات متحده عربی همچنین در قطعنامه امروز خود آن‌چه را «اشغال جزایر سه‌گانه متعلق به امارات متحده عربی» می‌نامیدند محکوم کردند.

جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در تنگه استراتژیک هرمز در ورودی خلیج فارس قرار دارد. این جزایر از سال ۱۹۷۱ و زمانی که استعمار بریتانیا از این منطقه در خلیج فارس چشم‌پوشی کرد، تحت حاکمیت ایران درآمد.

ایران مدعی است که جزایر سه‌گانه در طول تاریخ بخشی از این سرزمین بوده و نیروهای نظامی خود را در مناطق گسترده‌ای از آنها مستقر کرده است.

در برابر، امارات متحده عربی نیز بر اساس قرادادی که با بریتانیا به امضا رسانده، مدعی مالکیت بر این جزایر است و کشورهای عربی خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا نیز از آن حمایت می‌کنند.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس همچنین در این قطعنامه از تهران خواست که در رابطه با برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و نیز از امنیت نیروگاه اتمی بوشهر که در حاشیه خلیج فارس واقع است برای جلوگیری از هر گونه حادثه اتمی اطمینان حاصل کند.

اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس روز دوشنبه، چهار دی، آغاز شد که در مراسم افتتاحیه آن نیز به موضوع اختلاف ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه‌گانه پرداخته شد و از آن جمله شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، خواستار همکاری ایران برای پایان دادن به این اختلافات شد.

امیر کویت گفت: «از ایران می‌خواهم در مسیر حل و فصل مسائل مورد اختلاف با شورای همکاری گام بردارد. به‌ویژه در موضوع جرایر سه‌گانه امارات، آن هم از راه مذاکرات مستقیم یا روی آوردن به داوری بین‌المللی.»

این در حالی است که ایران جزایر سه‌گانه را «جزء لاینفک» سرزمین خود می‌داند و می‌گوید که این مسئله قابل مذاکره نیست.
XS
SM
MD
LG