لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

ناوی پیلای خواستار تحقیق درباره «جنایات جنگی» در سوریه شد


ناوی پیلای اوایل این ماه تهداد کشته‌شدگان نبرد سوریه را ۶۰ هزار نفر عنوان کرده بود.
ناوی پیلای اوایل این ماه تهداد کشته‌شدگان نبرد سوریه را ۶۰ هزار نفر عنوان کرده بود.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر، روز جمعه، ۲۹ دی، بار دیگر از شورای امنیت خواست پرونده سوریه را به دادگاه بین‌المللی کیفری (لاهه) ارجاع دهد تا درباره «جنایات جنگی» در این کشور تحقیق شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پیلای که پس از نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، گفت: «من قویا اعتقاد دارم که [در سوریه] جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت رخ داده است و همچنان نیز رخ می‌دهد که باید درباره آن تحقیق شود.»

او افزود: «من از شورای امنیت خواسته‌ام این پرونده را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهد تا با در نظر گرفتن عملکرد تمام گروه‌های درگیر در این نبرد درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تحقیق شود.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ۵۸ کشور عضو سازمان ملل نیز با امضای بیانیه‌ای خواستار گشودن پرونده‌ای درباره جنایات جنگی در سوریه شده‌اند.

۲۲ ماه جنگ داخلی در سوریه به کشته شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامیده است و گفته می‌شود که بیشتر این تعداد را نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به قتل رسانده‌اند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز جمعه، پیش از نشست اعضای شورای امنیت از «گرداب مرگ» در سوریه سخن گفت که این کشور را درهم‌می‌پیچد.

با این حال ناوی پیلای پس از برگزاری این نشست که پشت درهای بسته انجام شد، اعلام کرد که بعید می‌داند شورای امنیت در حال حاضر بتواند به یک تصمیم در این‌ باره برسد.

در این شورا که متشکل از ۱۵ کشور عضو سازمان ملل متحد است، اختلافاتی جدی در رابطه با ناآرامی در سوریه وجود دارد.

خانم پیلای اظهار داشت که مردم سوریه احساس می‌کنند سازمان ملل متحد به وظایف خود برای حمایت از قربانیان این حادثه عمل نمی‌کند.

او اوایل این ماه میلادی آمار قربانیان نبرد در سوریه را حدود ۶۰ هزار نفر اعلام کرده بود، اما تاکید کرد که این برآورد کارشناسان است، در حالی که امکان دارد تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این رقم باشد.

روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردار هستند، تاکنون سه قطعنامه این شورا را که به تحریم‌هایی علیه حکومت سوریه منجر می‌شد، تحریم کرده‌اند، در حالی که دیگر اعضای این شورا نظیر بریتانیا و فرانسه از اقدامات تنبیهی علیه بشار اسد و نیروهای او جانبداری می‌کنند.

برخی از دیپلمات‌ها که در جلسه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور یافته بودند به شرط آن که نام آنها منتشر نشود به خبرگزاری فرانسه گفتند که روسیه و متحدان آن مخالف ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی کیفری (لاهه) هستند.

هفته گذشته نیز سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرده بود که ارجاع این پرونده به دادگاه بین‌المللی کیفری «بی‌موقع و غیرسازنده» خواهد بود.

با این حال فرانسه، بریتانیا، لوکزامبورگ، کره جنوبی و استرالیا به عنوان پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، ۲۹ دی، با امضای بیانیه‌ای از ارجاع پرونده سوریه به دادگاه لاهه حمایت کردند.
XS
SM
MD
LG