لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

هشدار ولادیمیر پوتین درباره «تحمیل برخی شروط هسته‌ای» به ایران


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به دستیابی به توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی هشدار داد که گروه ۱+۵ نباید برخی شروط را به تهران تحمیل کند.

اظهارات آقای پوتین که خبرگزاری روسی اینترفکس روز جمعه ۲۹ خرداد آن را بازتاب داده است، در حالی بیان می‌شود که کمتر از دو هفته به مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی باقی مانده و مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هم‌اکنون در جریان است.

رییس جمهوری روسیه اظهار داشت: «ما خرسندیم از این که موضع ایران به طور چشمگیری تعدیل شده که این امر دستیابی به توافق را تا حدی ممکن می‌کند. ما قطعا از این توافق حمایت می‌کنیم».

وی در ادامه افزود: «تنها مسئله‌ای که آسیب‌زننده به نظر می‌رسد این است که به منظور به هم زدن توافق تعمدا – دوست دارم تاکید کنم روی این سخن – تعمدا از ایران خواسته شود دست به اقداماتی بزند که کاملا غیرممکن است انجام‌شان دهد، اقداماتی که در مقایسه با حل و فصل مسئله اصلی، یعنی مسئله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بی‌اهمیت است».

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که بحث دسترسی به مراکز نظامی ایران به یکی از مناقشه‌های هفته‌های اخیر تبدیل شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی اعضای ۱+۵ از جمله فرانسه تاکید کرده‌اند که هر گونه دستیابی به توافق جامع اتمی باید امکان دسترسی به مراکز نظامی ایران را فراهم بیاورد.

رهبر جمهوری اسلامی اما با این مسئله مخالفت کرده است، موضعی که برخی از فرماندهان نظامی ایران نیز آن را تکرار کرده‌اند، مانند حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران.

آقای فیروزآبادی روز جمعه تاکید کرد: «منافع ملی و امنیت ایران اقتضا می‌کند که تحت هیچ شرایطی بیگانگان... اجازه ورود به مراکز نظامی ایران را نداشته باشند».

با این حال خبرگزاری رویترز در همین روز گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی منتشر کرده که از افزایش احتمال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای خبر می‌دهد.

XS
SM
MD
LG