لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

ابراز نگرانی شدید از فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی


گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که این انجمن از سه سال پیش ده‌ها مورد تهدید را علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند، شمارش کرده است.
گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که این انجمن از سه سال پیش ده‌ها مورد تهدید را علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند، شمارش کرده است.
انجمن گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به آن‌ چه «دستگیری‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران» در ایران خوانده است، ابراز نگرانی کرد.

این انجمن همچنین از حکومت ایران خواست که به «تهدید علیه خانواده روزنامه‌نگاران رسانه‌های جهانی» پایان دهد.

در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز که در وب‌سایت آن منتشر شده آمده است: «در دو ماه گذشته تعدادی از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران از سوی نهادهای امنیتی از جمله در شهرهای تهران، بوشهر، کرج و قزوین احضار شده و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته‌اند. دو تن از آنها نوجوانانی ١٤ و ١٥ ساله بوده‌اند.»

این اطلاعیه به توقیف هفته‌نامه «حدیث قزوین» و بازداشت دسته‌جمعی کارکنان آن اشاره می‌کند که روز ۵ دی توسط ماموران اداره اطلاعات شهر قزوین صورت گرفت، اما در حالی که این افراد پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند، سردبیر آن، رحیم سرکار، همچنان در بازداشت به‌ سر می‌برد.

محمد کیمیایی نیز دیگر همکار هفته‌نامه «حدیث قزوین» است که گزارشگران بدون مرز به بازداشت او اعتراض می‌کند و می‌گوید که این روزنامه‌نگار در حال حاضر در سلول انفرادی اداره اطلاعات قزوین است.

گزارشگران بدون مرز همچنین به بازداشت یک وبلاگ‌نویس ١٤ ساله در شهر کرج از سوی پلیس سایبری ایران و احضار و بازجویی سروش قیصی‌زاده، وبلاگ‌نویس ١٥ ساله بوشهری، اشاره می‌کند.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران می‌نویسد که به نظر می‌رسد بازجویی سروش قیصی‌زاده برای «تحت فشار قرار دادن» پدر او، یونس قیصی‌زاده، باشد که از روزنامه‌نگاران منتقد در منطقه بوشهر است.

بازداشت وبلاگ‌نویس ۱۴ ساله در بوشهر نیز به بهانه آن‌چه نوشتن «داستان‌های مستهجن» در وبلاگ شخصی او خوانده شده انجام گرفته است.‌

اطلاعیه گزارشگران بدون مرز در ادامه به مسئله «تهدید» علیه خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در رسانه‌های جهانی پرداخته و نسبت به ادامه آن ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

این سازمان می‌گوید که این انجمن از سه سال پیش ده‌ها مورد تهدید را علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند، شمارش کرده است که با هدف «تعدیل و تعطیل کردن» فعالیت‌های این روزنامه‌نگاران انجام شده است.

این اطلاعیه تاکید می‌کند که این تهدیدها پیش از این نیز در جمهوری اسلامی وجود داشته‌، اما از سه سال پیش در پی اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران، و نیز افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران افزایش یافته‌ است.

گزارشگران بدون مرز در نهایت مجموعه این اقدامات را در راستای محدود کردن «آزادی اطلاع‌رسانی» در ایران عنوان می‌کند و اعلام می‌دارد که مستندات خود را به نهادهای سازمان ملل در امور حقوق بشر ارائه کرده است.

پیش از این رسانه‌هایی مانند «بی‌بی‌سی فارسی» و «رادیوفردا» گزارش‌هایی را از اعمال فشار حکومت ایران بر خانواده‌های همکاران این رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG