لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

«ایران باید به پرسش‌ها درباره تحقیقات اتمی سابق خود پاسخ دهد»


«منابع رسمی» به خبرگزاری رویترز اطلاع داده‌اند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماس‌هایی تلفنی با همتای ایرانی خود به او گفته است که ایران اگر خواهان توافق هسته‌ای است باید به پرسش‌ها درباره تحقیقات اتمی سابق خود پاسخ بدهد که آیا این تحقیقات در ارتباط با تولید سلاح بوده است یا نه.

گزارش این خبرگزاری که روز پنج‌شنبه، چهارم تیر منتشر شده است بدون اشاره به هویت این «منابع رسمی» بیان می‌کند که تماس‌های تلفنی جان کری و محمدجواد ظریف در چند روز گذشته و به دنبال واکنش‌هایی که اظهارات اخیر آقای کری به دنبال داشته، انجام شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت که ایالات متحده بر فعالیت‌های گذشته ایران «متمرکز نیست» چرا که از آن «کاملا باخبر» است و به جای گذشته نگران آینده است.

این سخنان انتقاداتی را به دنبال داشت و برخی مقامات غربی ابراز نگرانی کردند که کری از برخی خواسته‌های مهم غرب در مذاکرات هسته‌ای عقب بنشیند.

اما وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که چنین تفسیری از سخنان آقای کری درست نیست و وی هیچ گاه نگفته که فعالیت‌های نظامی احتمالی ایران در گذشته اهمیتی ندارند.

در این حال رویترز به نقل از یک «منبع غربی نزدیک به مذاکرات» نوشت: «کری با ظریف تلفنی حرف زد و به او گفت که گذشته اهمیت دارد و ایالات متحده اصرار دارد که مسئله ابعاد نظامی احتمالی [برنامه هسته‌ای ایران] باید در مذاکرات حل و فصل شود.»

این گزارش همچنین از قول «یک مقام ارشد ایرانی» بیان می‌کند که آقای کری در روزهای اخیر دو بار با آقای ظریف صحبت کرده است.

این مقام ایرانی اظهار داشت: «کری دو بار با ظریف تماس گرفت که در این مکالمات موضع خود را تصحیح کرد... او به آقای ظریف گفت که از سخنانش برداشت اشتباه شده و فعالیت‌های گذشته مهم هستند و باید روشن شوند.»

به گفته وی، آقای کری همچنین تاکید کرده که ایران باید در رابطه با فعالیت‌های گذشته خود صادق باشد.

تهران همواره عنوان کرده که برنامه هسته‌ای آن صرفا صلح‌آمیز بوده و هیچ گونه فعالیتی در رابطه با تولید سلاح هسته‌ای نداشته است.

XS
SM
MD
LG