لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

روحانی: اگر یک چهارم وعده‌هایمان محقق نشد باید عذرخواهی کنیم


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، تاکید کرد که یک سال پس از دوران چهار ساله ریاست جمهوری او، اگر یک چهارم وعده‌های انتخاباتی‌اش محقق نشده باشد، از مردم عذرخواهی می‌کند.

سخنان آقای روحانی عصر شنبه، ۱۴ تیر، در جمع اعضای دولت و در یک مراسم افطاری بیان شده است در حالی که حدود یک ماه تا سالگرد تشکیل کابینه او زمان باقی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای روحانی با اشاره به وعده‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری پارسال گفت: «ما به مردم وعده دادیم که کشور را از مسیر بسیار سخت دیروز به مسیری آسان‌تر و راحت‌تر عودت خواهیم داد. یک سال از آن وعده ما گذشته و از آن روزهایی که به مردم قول دادیم یک چهارم زمان‌مان صرف شده است. باید بررسی کنیم که آیا به یک چهارم وعده‌ای که به مردم دادیم عمل شده است. اگر نشده باید از مردم عذرخواهی کنیم.»

دولت حسن روحانی در شرایطی تشکیل شد که ایران درگیر بحران اقتصادی شدیدی بود که در تورم بیش از ۴۰ درصد، سقوط پول ملی و رشد اقتصادی منفی نمود پیدا کرده بود.

ایران در عین حال تحریم‌های بین‌المللی کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد که حتی امکان گرفتن پول حاصل از صادرات نفت خام خود را نداشت، فشاری که به دنبال مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی در ماه‌های اخیر و توافق‌نامه موقت ژنو تا حدی کاهش یافته است.

آقای روحانی با اشاره به موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران در زمان انتخابات ریاست جمهوری پارسال می‌گوید: «ما به مردم وعده دادیم و گفتیم که ارتباط این کشور را با دنیا و با همسایگان بهتر و بیشتر می‌کنیم. ما به مردم وعده دادیم راهی را انتخاب می‌کنیم که امیدواری شما حفظ شود و وعده دادیم زندگی شما را بهبود می‌بخشیم و خزانه خالی را به تدریج پر می‌کنیم. شرایط اخلاقی جامعه را بهتر می‌کنیم و به شما دروغ نمی‌گوییم، که اگر روزی خطا کردیم به شما می‌گوییم خطا کردیم و از شما عذرخواهی می‌کنیم.»

وی در ادامه اظهار داشت: «اگر امروز شرایط جامعه ما به گونه‌ای است که مردم احساس راحتی بیشتری می‌کنند و احساس می‌کنند که اگر امروز کالا را ذخیره نکنند فردا قیمت آن با امروز خیلی تفاوت ندارد و دیگر ارز به صورت یک سرمایه قابل قبول نیست، اگر امروز مردم احساس کنند که آینده روشنی هست و این دولت بدون آنکه از متخصصین و صاحبنظران نظر بخواهد، تصمیمی را اتخاذ نمی‌کند، معنایش این است که به آنچه به مردم قول داده‌ایم عمل کرده‌ایم و اگر این چنین نباشد باید برای سال دوم کمربندها را محکم ببندیم تا جبران کمبودهای سال اول را بکنیم.»

جدیدترین آمار بانک مرکزی از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد که تورم به کمتر از ۲۸ درصد رسیده است در حالی که پاییز سال گذشته بالای ۴۰ درصد بود. نرخ ارز تقریبا با ثبات همراه است، اما در این حال فشار به جامعه مدنی با بازداشت روزنامه‌نگاران و منتقدان، توقیف مطبوعات و ادامه حصر رهبران جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ همچنان ادامه دارد، مواردی که آقای روحانی در سخنان اخیر خود به آنها اشاره‌ای نمی‌کند در حالی که احیای آزادی‌های مدنی از وعده‌های انتخاباتی او بود.

XS
SM
MD
LG