لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت برای تحریم سوریه را وتو کردند


روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم حکومت بشار اسد را وتو کرد تا در طول جنگ شش ساله سوریه، این برای هفتمین بار باشد که مسکو در حمایت از دمشق رای دیگر اعضای شورای امنیت را خنثی می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در جریان رای‌گیری روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در شورای امنیت سازمان ملل، چین نیز از موضع مسکو حمایت کرد و بدین ترتیب پکن هم برای ششمین بار قطعنامه سازمان ملل علیه دمشق را وتو می‌کند.

پیش‌نویس این قطعنامه را فرانسه و بریتانیا تهیه کرده بودند که در آن حکومت سوریه متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور شده بود، اما روسیه اعلام کرده که این قطعنامه به مذاکرات جاری طرفین جنگ در سوریه لطمه می‌زند.

گفت‌وگوهای صلح سوریه از روز پنج‌شنبه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شده است در حالی که در گوشه و کنار این کشور هنوز جنگ جریان دارد و گزارش‌های متعددی مبنی بر ادامه خشونت‌ها و نقض آتش‌بس منتشر شده است.

این گزارش می‌گوید که ۹ عضو شورای امنیت به نفع این قطعنامه رای داده‌اند. بولیوی علیه آن بوده و اتیوپی، مصر و قزاقستان نیز رای ممتنع داده‌اند.

این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای نیاز داشت اما در عین حال نباید هیچ کدام از پنج کشور ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین علیه آن رای می‌دادند. در صورت تصویب این قطعنامه ۱۱ مقام سوریه و ۱۰ نهاد این کشور تحریم می‌شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد که ارتش سوریه در جریان بازپس‌گیری شهر حلب دست‌کم هشت بار با استفاده از هلیکوپتر در بخش‌های مسکونی شهر محموله‌های حاوی گاز کلر پخش کرده‌ است. گ

حکومت بشار اسد قبل از آن نیز متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی این کشور شده بود.

XS
SM
MD
LG