لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

روسیه: ایران و ۱+۵ در روزهای پیش روی به توافق می‌رسند


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

مذاکره‌کننده ارشد روسیه پیش‌بینی کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در روزهای پیش روی به توافق میان طرفین بینجامد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیر اظهارات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده است که تاکید می‌کند ماراتن مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان خواهد رسید.

آقای ریابکوف که در وین، محل مذاکرات هسته‌ای به سرمی‌برد، گفت: «من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چند ساعت دیگر مذاکره برای حل و فصل این شرایط لازم است، اما همه طرف‌های مذاکره بر این باور هستند که این ماجرا در روزهای پیش روی به سرانجام خواهد رسید.»

به گفته وی، هم‌اکنون ایران و گروه ۱+۵ که بر روی رئوس توافق جامع اتمی کار می‌کنند، ۹۱ درصد کار را به انجام رسانده‌اند.

ایران و قدرت‌های جهانی مذاکرات هسته‌ای را تا روز سه‌شنبه، ۱۶ تیر تمدید کرده‌اند، اما در همین حال زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که پیش‌بینی می‌کند مذاکرات زودتر از سه‌شنبه به پایان برسد، امری که وزیر امور خارجه چین نیز از آن سخن گفته است.

با این وجود سرگئی ریابکوف تاکید کرده که وزیر خارجه روسیه نه روز جمعه و نه روز شنبه به وین نخواهد رفت. این در حالی است که روز پنج‌شنبه وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و نیز رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات اتمی در وین پیوستند.

روز پنج‌شنبه همچنین یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد که سرگئی ریابکوف به ستایش از این اقدام وی پرداخت و گفت که این سفر باعث شد موضوعات شفاف‌تر شود.

گزارش رسانه‌های خبری داخل ایران حکایت از آن دارد که حسن روحانی در دیدار با آقای آمانو تاکید کرده که مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس در مدت کوتاهی قابل حل است.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته است که تهران و آژانس درباره چارچوب حل مسائل مرتبط با فعالیت‌های گذشته ایران به تفاهم کلی رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG