لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

دبیرکل ناتو: نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به مرز اوکراین هستند


جنس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو
جنس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو

در حالی که پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، فرمان اعزام نیروی اضافی به شرق و جنوب شرقی این کشور را صادر کرده است، فرماندهی ناتو نیز می‌گوید که نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به مرز اوکراین هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پوروشنکو روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، اعلام کرد که به فرماندهای نظامی این کشور دستور داده است که در برابر حمله احتمالی جدایی‌طلبان هوادار روسیه به شهرهای شرق و جنوب شرقی اوکراین واحدهای نظامی جدیدی را به این مناطق اعزام کند.

وی در نشست شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفت: «چندین گروه و واحد [نظامی] جدید تشکیل شده‌اند که برای مقابله فوری با تهاجم احتمالی به ماریوپول، بردیانسک، خارکف و شمال لوهانسک آمادگی دارند».

این فرمان رییس جمهوری اوکراین به دنبال انتخابات اخیر در ایالت‌های شرقی دونتسک و لوهانسک صادر می‌شود.

شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین روز یکشنبه با برگزاری انتخاباتی، الکساندر زاخارچنکو و ایگور پلوتینتسکی را به عنوان روسای جمهوری دونتسک و لوهانسک برگزیدند.

اما این اقدام اعتراض شدید کی‌یف، اتحادیه اروپا، آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد را به دنبال داشت که معتقدند این انتخابات «غیرقانونی و نامشروع» است و اراده مردم را نمایان نمی‌کند در حالی که روسیه خود را حامی این انتخابات معرفی کرده است.

در این شرایط پترو پوروشنکو روز سه‌شنبه بار دیگر انتخابات روز یکشنبه را «ساختگی» خواند و تاکید کرد که این انتخابات شروط توافق صلح میان کی‌یف و جدایی‌طلبان را نقض می‌کند که ماه سپتامبر با هدف پایان دادن به هفت ماه جنگ در این کشور حاصل آمده بود.

آقای پوروشنکو تاکید کرد که کی‌یف اگرچه همچنان خود را متعهد به قرارداد صلح با جدایی‌طلبان حامی روسیه می‌داند، اما در عین حال برای جنگ نیز آمادگی دارد.

به گفته او، «اوکراین همچنان مدافع سرسخت طرح صلح خواهد بود»، اما این «دیگر طرف‌ها» هستند که به تعهدات خود پایبند نیستند.

در همین حال جنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که نیروهای روسیه به سمت مرزهای اوکراین پیشروی می‌کنند.

به گفته او، روسیه همچنان به حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین ادامه می‌دهد و ضمن آموزش و فراهم آوردن تجهیزات برای آنها، نیروهای ویژه‌ای را هم در شرق اوکراین دارد.

دبیرکل ناتو در نهایت به روسیه توصیه کرده است که «صادقانه برای دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز تلاش کند» و با استفاده از نفوذ خود بر جدایی‌طلبان آنها را مجبور کند که به توافق مینسک و آتش‌بس احترام بگذارند.

روسیه اما همواره اتهام دخالت نظامی در شرق اوکراین را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG