لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

رهبران عربستان، بحرین و عمان در کمپ دیوید حضور نخواهند داشت


ملک سلمان، پادشاه عربستان (سمت راست) به همراه حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین
ملک سلمان، پادشاه عربستان (سمت راست) به همراه حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین

در آستانه نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور ایالات متحده، رهبران عربستان سعودی، بحرین و عمان به دلایل مختلفی اعلام کردند که در نشست کمپ دیوید حضور نخواهند داشت.

نشست کمپ دیوید با میزبانی ایالات متحده روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود که در آن به مسائل امنیتی منطقه پرداخته خواهد شد، اما عربستان سعودی روز یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که پادشاه این کشور به خاطر همزمانی این اجلاس با آتش‌بس بشردوستانه در یمن امکان سفر به آمریکا را نخواهد داشت.

گفت‌وگوی کیان معنوی با محسن میلانی درباره عدم حضور پادشاه عربستان در کمپ دیوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

متعاقب این امر خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که پادشاهان بحرین و عمان نیز در اجلاس کمپ دیوید حضور نخواهند داشت.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که غیبت رهبران کشورهای خلیج فارس بر این گفت‌وگوها که با هدف اطمینان بخشیدن به کشورهای عربی درباره مذاکرات با ایران انجام می‌شود تاثیر خواهد داشت در عین حال که این امر به نحوی نارضایتی رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز نشان می‌دهد.

در همین حال شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اظهارات سناتور مک‌کین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنا ایالات متحده، را بازتاب داده که تاکید می‌کند باراک اوباما باید رهبران کشورهای عربی را قانع کند که هیچ واهمه‌ای نسبت به توافق احتمالی با ایران نداشته باشند.

آقای مک‌کین اظهار داشت: «آنها [رهبران کشورهای عربی] در حال حاضر احساس می‌کنند که از جانب دولت [آمریکا] هیچ مایتی نمی‌شوند. بنابراین دولت کار سختی در پیش دارد.»

پیش از این اعلام شده بود که باراک اوباما یک روز قبل از اجلاس کمپ دیویدید دیداری انفرادی با پادشاه عربستان خواهد داشت، اما اکنون مشخص شده که ولیعهد عربستان به کمپ دیوید خواهد آمد.

بحرین هم عنوان کرده که به جای پادشاه، ولیعهد این کشور رهبری هیات اعزامی به آمریکا را برعهده خواهد داشت. بحرین روابط بسیار نزدیکی با عربستان سعودی دارد، اما همچنین یکی از متحدان مهم نظامی ایالات متحده در منطقه نیز محسوب می‌شود، کشوری که میزبان ناوگان پنجم آمریکا است.

این میان اما غیبت پادشاه عمان در اجلاس کمپ دیوید به علت بیماری عنوان شده است. سلطان قابوس که در سال‌های اخیر بارها نقش میانجی را برای تهران و واشینگتن ایفا کرده به تازگی دوره درمانی چندین ماهه را در آلمان گذرانده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که مسئله سلامت جسمانی نیز شاید مانع سفر خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات به آمریکا شود. او ژانویه سال گذشته دچار سکته شد و برای مدت‌ها نیز در انظار عمومی ظاهر نشد. همچنین ماه گذشته نیز ولیعهد امارات در کاخ سفید با باراک اوباما به گفت‌وگو نشست که از مجموع این مسائل احتمال می‌رود او رهبری هیات اعزامی به آمریکا را بر عهده داشته باشد.

اما امیر کویت و امیر قطر به طور حتم در این اجلاس حضور خواهند داشت. امیر کویت روز دوشنبه وارد آمریکا شد در حالی که طبق برنامه اعلام شده امیر قطر نیز همین روز به آمریکا سفر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG